Mainos

Telepalvelututkimus valmistunut

Suomalaiset ovat varsin tyytyväisiä telepalveluihin. Tyytyväisiä ollaan varsinkin palveluvalikoimaan ja asiakaspalveluun. Parannettavaa löytyy laskujen selkeydessä ja asiakaspalvelun nopeudessa.

Puhelu

Matkapuhelinoperaattorinsa on viime vuoden aikana vaihtanut 6 prosenttia kotitalousasiakkaista. Yhtä moni harkitsee vaihtoa puolen vuoden sisällä. Edullisemmat hinnat ovat tärkein syy operaattorin vaihtoon. Tiedot ilmenevät liikenne- ja viestintäministeriön tutkimuksesta, jossa selvitettiin nyt kuudennen kerran kotitalouksien ja yritysten näkemyksiä telepalveluista. Tämänvuotisessa tutkimuksessa tarkasteltiin uutena aiheena tietoverkkojen käyttöä ja verkkokaupan ympäristövaikutuksia.

Kolmannes yksityishenkilöistä ja 42 prosenttia yrityksistä käyttää Internetiä sähköiseen kaupankäyntiin. Joka kolmas tekee myös etätyötä Internet-yhteytensä kautta. Eniten Internet-yhteyttä käytetään tiedonhakuun, sähköpostiin ja pankkipalveluihin (yli 80 prosenttia vastaajista). Kyselyyn vastanneista yksityishenkilöistä lähes puolella oli kotona Internet-yhteys. Runsas kolmannes yksityisistä ja yli 40 prosenttia yrityksistä uskoo siirtyvänsä nopeampiin Internet-yhteyksiin lähiaikoina.

Suomalaiset eivät ole halukkaita luopumaan kännykän käytöstä ympäristösyistä. Vain luonnonsuojelualueilla voidaan luopua kännykästä, jotta sinne ei tarvitsisi rakentaa mastoja. Hieman yli puolet vastaajista olisi valmiita rajoittamaan matkapuhelimen käyttöä luonnonsuojelualueilla. Kolmannes vastaajista ei halua luopua kännykän käytöstä missään.

Tutkimuksessa kysyttiin myös haastateltavien käsityksiä verkkokaupan ympäristö-vaikutuksista. Suurin osa ei osannut ottaa tähän kantaa. Neljännes yksityishenkilöistä ja 40 prosenttia yrityksistä uskoi verkkokaupan vähentävän ympäristöhaittoja autoilun ja polttoaineen kulutuksen vähenemisen myötä. Joka kymmenes uskoi verkkokaupan puolestaan lisäävän autoilua kotiinkuljetusten takia.

Maanlaajuisessa tutkimuksessa haastateltiin puhelimitse 3 146 teleyritysten asiakasta, joista 2 158 oli yksityishenkilöitä ja 988 yritysasiakkaita. Tutkimuksen teki tammi-helmikuussa Otantatutkimus Oy.
(MTV3)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.