Mainos

Teleoperaattoreiden jonotusajat yhä pitkiä

Jos asiakas haluaa valittaa laskustaan, saattaa pelkkä jonotus tulla kalliimmaksi kuin itse reklamaatio. Pisimmät jonotusajat ovat suurimmilla operaattoreilla.

Eräiden teleyritysten asiakas- ja neuvontapalvelujen jonotusajat ovat jopa pidentyneet vuodessa, vaikka Viestintävirasto on patistanut yhtiöitä jonotusaikojen lyhentämiseen. Osa yrityksistä on tosin onnistunut lyhentämään jonotusaikoja.

Erityisen kiusallisia ovat pitkät ja maksulliset jonotusajat, jos asiakas haluaa valittaa laskustaan. Tällöin pelkkä jonotus voi tulla kalliimmaksi kuin varsinainen reklamaatio.

Viestintävirasto julkistaa neljännesvuosittain nettisivuillaan operaattoreiden ja laajakaistapalveluja myyvien teleyhtiöiden jonotusajat. Parhaimmillaan asiakkaan puheluun vastataan muutamassa sekunnissa, pisimmillään asiakas joutuu roikkumaan maksullisessa jonossa useita minuutteja.

Jonotuslistan häntäpäähän sijoittuvat isot operaattorit kuten Telia-Sonera, Elisa, Tele Finland ja Saunalahti.

Kuluttajat valittavat päivittäin jonotusajoista Viestintävirastoon. Yksikön päällikkö Merja Saari kertoo, ettei virastolla ole toistaiseksi muuta mahdollisuutta puuttua jonotusaikoihin kuin pitää yllä listaa. Myös operaattorit pitävät omilla nettisivuillaan ajantasaista tietoa jonotusajoista.

Teleyhtiöt ovat suhtautuneet nihkeästi jonotusajoista tiedottamiseen. Viestintävirasto uhkasi vuosi sitten pahimmin niskuroivia yrityksiä uhkasakolla. Niihin ei kuitenkaan tarvinnut turvautua. Isoimpien yhtiöiden pitkät jonotusajat johtuvat muun massa siitä, että niillä on paljon asiakkaita. Saaren mielestä se ei kuitenkaan ole riittävä syy pitää asiakkaita jonossa.

- Täytyy ottaa huomioon, että isoimmilla yrityksillä on myös suurimmat resurssit eli niillä pitäisi olla myös enemmän henkilökuntaa vastaamassa puheluihin, Saari sanoo.

Jonotus maksaa enemmän kuin reklamaatio

Laajakaistapalveluja tarjoavista 40 operaattorista yli puolet perii asiakkaalta maksun jonotusajasta. Pelkkä maksullisuus ei Saaren mukaan ole ongelma, jos puheluun vastataan kohtuuajassa ja jonotuksesta peritään pelkkä paikallispuhelun hinta.

- Voi kuitenkin käydä niin, että laskureklamaation tekemisessä puhelun hinta ylittää liikaa maksetun summan, Saari kertoo.

Tällaisessa tilanteessa vaarantuu jo asiakkaan oikeusturva. Saaren mukaan Viestintävirasto aikoo nyt seurata, kuinka hyvin jonotusaikojen julkistaminen alkaa purra.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.