Telakoille luvassa apua valtiolta

Telakoiden ahdinkoon on luvassa lisää apua valtiolta. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen (kesk.) mukaan on selvää, että telakkateollisuuden tulevaisuus Suomessa on turvattava, ja uusia tukitoimia pohditaan talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa jo lähiviikkojen aikana.

Telakkateollisuuden tilannetta pohtinut työryhmä esitti torstaina alalle mittavaa tukipakettia, joka sisältää innovaatiotukea, julkisesti tuettuja luotto- ja takuujärjestelyjä sekä telakan rakennusaikaista rahoitusta. Lisäksi valtion pitäisi aikaistaa eräitä omia alustilauksiaan.

Tarkoitus on taata STX:n Turun telakalle vuodeksi noin 50 prosentin työkuorma, jolla telakka ja alihankkijayritykset pysyvät pystyssä kunnes laivatilausten markkinat elpyvät. Ilman lisäkonsteja Turun telakalta uhkaavat loppua työt kokonaan marraskuussa, kun Allure of the Seas -loistoristeilijä valmistuu.

- Tiettävästi useat kotimaiset varustamot, muun muassa Viking Line, harkitsevat parhaillaan uusien alusten tilauksia. Niiden saamiseksi kotimaisten tarjousten pitää kuitenkin olla kilpailukykyisiä, huomautti johtaja Risto Paaerma työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Myös Pekkarisen mielestä varustamoja on syytä eri toimin kannustaa autolauttojen tilauksiin.

Työryhmän mukaan valtion tuen lisäystä perustelee se, että useat Suomen kilpailijamaat ovat jo ottaneet käyttöön merkittävät telakkatuet. Valtion tukia saavat muun muassa Etelä-Korean, Japanin, Kiinan, Espanjan ja Italian telakat. Esimerkiksi Espanjan maksama tuki saattaa työryhmän selvitysten mukaan mahdollistaa jopa 20 prosentin hinta-alen sikäläisille telakoille.

Tukitoimilla 500 miljoonan tilaukset

Paaermaan mukaan työryhmän esityksille ei laskettu hintalappua, koska valtion tuen tarve ja mitoitus riippuu syntyvistä kaupoista. Ryhmä arvioi, että valtion myötävaikutuksella Turun telakalle voitaisiin saada jo tämän vuoden aikana noin 500 miljoonan euron arvosta uusia tilauksia.

Korealaisen STX:n muut suomalaistelakat sijaitsevat Helsingissä ja Raumalla. Helsingissäkään tilauskirjassa ei ole nyt yhtään uudistuotantolaivaa, mutta väkeä on työllistetty korjaus- ja muutostyötilauksilla. Rauman tilannetta kohensi syksyllä saatu tilaus antarktisen tutkimus- ja huoltoaluksen rakentamisesta Etelä-Afrikkaan.

Työryhmä työllistäisi pienempiä telakoita valtion alustilauksilla, joista muutamia aikaistettiin jo viime elokuun budjettiriihessä.

Nyt tilaukseen voitaisiin laittaa ainakin neljä kaasukäyttöistä yhteys- ja öljyntorjunta-alusta, joille kertyisi hintaa yhteensä 32 miljoonaa euroa. Lisäksi työryhmä toivoo liikenne- ja viestintäministeriön selvittävän, pitäisikö Pohjois-Suomen kaivosteollisuuden kasvuun varautua uudella jäänmurtajalla.

STX Finlandin toimitusjohtaja, Suomen Meriteollisuusyhdistyksen hallitusta johtava Martin Landtman toivoo valtion tukitoimista konkreettisia päätöksiä "kevääseen mennessä".

- Työryhmän esitykset ovat realistinen paketti, jonka pohjalta voi rakentaa siltaa edessä olevan kuilun ylitse. Tuotteiden kysyntä kyllä elpyy, kun taantuma hellittää, mutta se tapahtuu vasta vuosien 2010-11 vaihteessa, Landtman sanoi. Hän oli myös itse työryhmän jäsenenä.

Katso Jussi Kärjen juttu

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat