Teboilin maksuautomaatit nielevät pankkikortteja

Teboil huoltoasemien maksuautomaateilla on viime viikkoina koettu tuskaisia hetkiä. Kortinlukijat ovat nielaisseet varoittamatta asiakkaiden maksu- ja bonuskortteja.

– Ongelma on jatkunut jo ainakin kuukauden, vaikka olemme toistuvasti ilmoittaneet siitä huoltoon, kerrotaan varsinaissuomalaisen Koski TL:n kunnan Teboil-huoltamolta.

– Alussa ongelma koski vain korttimaksuja, nyt automaatti ei ota vastaan edes käteistä, huoltamotyöntekijä pahoittelee.

Lempäälässä sijaitsevassa Pirkanhovissa maksuautomaatit peiteltiin tänään hupuin. Eilen alkaneet ongelmat eskaloituivat ja lopulta automaatti toisensa jälkeen lakkasi toimimasta.

– Meille ei ole kerrottu mistä viat johtuvat, sanotaan Pirkanhovista.

Teboil konsernin asiakaspalvelusta kerrotaan, että valtakunnallisesti ilmenneet vaikeudet johtuvat yrityksen automaattiverkoston päivityksestä. Maksupääteohjelmistoon tehdyt muutokset synnyttivät automaattien toimintaan vakavasti vaikuttavia ohjelmavirheitä.

– Ohjelmiston tuottaja on korjannut virhettä tulevaan ohjelmistopäivitykseen, joka tullaan viemään automaateille lähiviikkoina, kertoo Saija Lahtinen Teboilin asiakaspalvelusta.

Lahtisen mukaan osassa automaatteja vika on voinut olla mekaaninen, mutta Teboil ei suunnittele ryhtyvänsä kortinlukijoiden vaihtotoimenpiteisiin ennen kuin vikamahdollisuus on suljettu ohjelmapäivityksellä pois.

– Mikäli kortinlukija nielaisee maksukortin sisäänsä, tulee asiakkaan kuolettaa kortti ja mielellään ilmoittaa viasta automaatin kyljestä löytyvään päivystysnumeroon, opastaa Lahtinen.

Huoltonumerolla tavoittaa automaatinhoitajan, joka lupaa tulla paikalle 10-60 minuutin kuluessa.

– Usein on käynyt niin, että kortti ja asiakas eivät enää ole olleet paikalla, kun hoitaja on tullut sinne, toteaa Lahtinen.

Kosken Teboililta kerrotaan, että vielä viime viikolla maksuautomaatti saattoi omatoimisesti pullauttaa sisään vetämänsä maksukortin noin 15-30 minuutin kuluessa. Varotoimenpiteenä suositellaan kortin välitöntä kuolettamista.

– Korvaamme luonnollisesti asiakkaillemme kortin uusinnasta mahdollisesti aiheutuneet kulut, lupaa Lahtinen.

Teboilin johtoryhmästä ei tavoitettu ketään kommentoimaan valtakunnallista vikaa.

(MTV3 – Tina Finn)

Lue myös:

    Uusimmat