Teatteriagentti myy esitykset kavereilleen – tällaista on vähän tunnettu kulttuurin verkostomarkkinointi

Teatteriagentti myy esityksen kavereilleen 2:09
VIDEO: Näin teatteriagentit toimivat

Teatterin katsomoon voi päätyä monta reittiä. Yksi niistä kulkee teatteriagentin opastuksella.

Esko Grekelä on teatteriagentti. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että hän organisoi teatteriretkiä omille piireilleen. Hän on tehnyt teatteriagentin hommia jo kolmekymmentä vuotta. Grekelän käsien kautta on kulkenut 25 000 teatterilippua.

Teatteriagentit ovat teattereille kullan arvoisia.

He ovat tosi tärkeitä. He ovat tuntosarvi, jonka avulla voimme päätellä, mikä juttu vetää, mikä ei, sanoo Helsingin kaupunginteatterin asiakkuusvastaava Pasi Pääkkönen.

Agentiksi ei voi hakeutua

Teatteriagentteja on kymmenittäin, mutta toimenkuvaa ei voi hakea, vaan siihen kutsutaan. Kun teatterin lipunmyynnissä huomataan, että joku ostaa toistuvasti kymmeniä lippua, ostajaan otetaan yhteyttä.

Tarjoamme agenteille tilaisuuden tutustua ohjelmistoon vähän ennen muuta suurta yleisöä, sanoo Pääkkönen.

Samalla agentit pääsevät varaamaan lippuja omille ryhmilleen ennen kuin näytökset aukeavat yleiseen myyntiin.

Teatteriagentit ovat oikeastaan vertaismarkkinoinnin erikoisosaajia. He tekivät sitä jo paljon ennen kuin termi 'vertaismarkkinointi' keksittiin.

Jotenkin tähän on rakastunut, ja siihen että saa mukaansa ihmisiä, jotka eivät muuten tulisi teatteriin, kertoo teatteriagentti Esko Grekelä.

Agentit ovat eri yhteisöjen aktiiveja, jotka järjestävät milloin minkäkin ryhmän teatteriretken.

He ovat ryhmänvetäjiä yhdistyksistä ja yrityksistä, yksityisiä ihmisiä, jotka keräävät ihmisiä ympärilleen teatterin merkeissä, kuvailee Pasi Pääkkönen.

Lue myös: 

 

Lue myös:

    Uusimmat