Teattereiden sponsoriraha kasvussa

Yritykset tukevat yhä enemmän teattereita ja pitkiäkin sponsorointisopimuksia on solmittu. Kyse on kuitenkin vielä pikkurahoista verrattuna valtion tukeen. Ensi vuonna siihen on luvassa vain runsaan prosentin korotus, joten käytännössä teattereiden rahat vähenevät.

Hello Dolly on Turun ruotsalaisen teatterin tämän syksyn suursatsaus. Jotta musikaali onnistuisi, vaaditaan satojentuhansien markkojen panostus.

-Ihan orkesteri, tanssi, kuoro ja kaikki muu tämmöinen, sehän maksaa. Sehän on teatterin ongelma, että ihmistyövoima maksaa, sanoo johtaja Patrik Drake.

Ylimääräistä rahaa teatteri hankki solmimalla kolmivuotisen sponsorointisopimuksen vakuutusyhtiön, pankin ja elintarvikeyhtiön kanssa. Luvassa on hieman lisää rahaa lavasteisiin, musikaalin lisätarpeisiin ja markkinointiin. 40 prosenttia tuloista on kuitenkin valtiontukea, 30 % kaupungilta ja 25 % lipputuloista sekä loput pienistä tuista. Sponsorirahan vaikutus on kuitenkin merkittävä.

-Ilman yhteiskunnan tukea toki ei tällainen teatteri pyörisi kuin kaksi päivää, mutta sponsoriraha on oleellista juuri sen takia, että se antaa meille liikkumavaraa. Se antaa meille extraa ja juuri täntyyppinen näytelmä kuin Hello Dolly kaipaa sitä extraa, sitä näyttävyyttä yksinkertaisesti, arvioi Drake.

Monet teatterit ovat solmineet tukisopimuksia, mutta niiden merkitys on vastaavanlainen. Vaativien tuotantojen kohdalla sponsorirahalla on kuitenkin vipuvaikutus - ilman sitä musikaali ei synny.

Teatterien ja oopperan katsojaluvut ovat pysytelleet tasaisesti kolmen ja puolen miljoonan tuntumassa vuosittain. Valtiontuen niukentuessa sponsoriraha voi auttaa nostamaan lipputuloja, jolloin esityksiä ei tarvitse vähentää.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat