Tavaraliikenne Itämerellä vähentynyt rajusti

Tyhjiä konttilaivoja Hampurin satamassa.

Hampurin laajennettavaa satamaa kiusaa kansainvälisen konttiliikenteen nopea romahtaminen. Pohjois-Saksassa kärsitään erityisesti siitä, että syöttöliikenne Itämerelle, muun muassa Suomen kautta Venäjälle on vähentynyt useita kymmeniä prosentteja.

Suomessa Kotkan sataman liikennemäärät laskivat alkuvuodesta lähes 40 prosenttia. Pelkästään Hampurissa makaa nyt lähes 20 laivaa tyhjän panttina.

Usean lihavan vuoden jälkeen monet varustamot ja telakat elävät konkurssiuhan alla.

Konttiliikenteeseen rakennettiin sokeassa kasvu-uskossa huikeasti lisää laivoja ja terminaaleja, joille ei enää löydy käyttöä kysynnän romahdettua.

Satoja laivoja makaa satamissa tyhjän panttina, uusien alusten tilauksia peruutetaan, rahoittajille tulee miljarditappioita ja tuhannet ihmiset kamppailevat säilyttääkseen työpaikkansa.

Hampuria pitävät pystyssä jättimäiset kiinalaiset konttilaivat. Mutta niitäkin on nyt liian vähän. Hampurin ylpeys, maailman modernein täysin automatisoitu lastauslaituri seisoo käyttämättömänä.

Lue myös:

    Uusimmat