Tätä Suomi himoitsee uutenavuotena

Hemmottelujuoma samppanja viehättää yhä useampaa suomalaista. Samppanjan litramääräinen myynti kasvoi pelkästään viime vuonna liki 40 prosenttia.

– Tänä vuonna kasvua saataneen vielä 15 prosenttia. Suomalaiset ovat todella löytäneet samppanjan, eikä vähäisin syy ole se, että juomaa myydään myös pienissä pulloissa, sanoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna.

Toinen keskeinen syy suosioon on Vilkunan mukaan se, että Alkon valikoimiin on saatu edullisia, pari kymppiä maksavia samppanjoita. Lisäksi ravintolat ovat alkaneet myydä tyyriinä pidettyä juomaa laseittain esimerkiksi työstä pääseville kaupunkilaisille.

– Ennen piti olla todella tärkeä merkkipäivä, ennen kuin suomalaiset investoivat samppanjaan. Nyt pienestäkin juhlasta saa juhlavan kohtuullisen edullisesti, Vilkuna vertaa.

Helsingin Arkadian Alkon myymäläpäällikkö Timo Susi sanoo, että erityisesti lahjaviininä samppanja on erittäin suosittua.

– Monesti sitä ostetaan myös tärkeille aterioille tai tervetuliaismaljaksi ja alkujuomaksi, Susi sanoo.

Sekä Susi että Vilkuna nimeävät samppanjan uudenvuoden suosikkijuomakseen.

– Juhliin valitsen ehdottomasti samppanjaa. Meillä on isompi porukka koolla ja maistelemme useita juomalaatuja, edullisempia, vuosikertajuomia ja rosesamppanjaa, Vilkuna kertoo.

Muualla Maikkarin verkossa:

Lue myös:

    Uusimmat