Mainos

Tasoristeysturmat lisääntyneet

Tasoristeysonnettomuudet ovat jälleen lisääntymässä. Ratahallintokeskuksen mukaan aiemmin onnettomuuksia on ollut keskimäärin 40-50 vuosittain. Viime vuonna niitä oli kuitenkin jo lähes 60.

Ratahallintokeskuksen kunnossapitoyksikön päällikkö Risto Heinonkoski selittää huonoa käännettä tienkäyttäjien muuttuneilla asenteilla.

- Asenne liikenteessä on hieman löystynyt. Nopeudet on nousseet ja ryhti puuttuu. Tasoristeyksiin suhtaudutaan välinpitämättömästi, Heinonkoski valittelee.

Heinonkoski muistuttaa, että tasoristeykset on suunniteltu niin, että jos noudatetaan määräyksiä, ne on turvallisia ylittää.

- Tasoristeystä lähestyttäessä pitäisi ensin pudottaa nopeutta ja katsoa onko juna tulossa. Oletusarvo pitäisi olla aina, että juna on mahdollisesti tulossa, eikä niin päin, että juna ei tule, Heinonkoski muistuttaa.

Suomessa on reilut 3 500 tasoristeystä, joista noin 750:ssä on varoitusjärjestemä.

- Tällä hetkellä suurin osa on näitä puolipuomilaitoksia. Valo- ja äänivaroituksia on pyritty korvaamaan puomeilla silloin, kun se on tilan puolesta mahdollista.

Eilen 12-vuotias poika menehtyi Mänttä-Vilppulan keskustassa törmättyään puomittomassa tasoristeyksessä veturiin.

Heinonkosken mukaan Mäntän tasoristeys on hyvin ahdas, eikä puolipuomilaitosta ole ollut tähän mennessä mahdollista asentaa tiejärjestelyiden vuoksi.

Ratahallintokeskuksen tavoitteena on poistaa mahdollisimman monia tasoristeyksiä kokonaan. Heinonkosken mukaan tämä on kuitenkin hidasta varojen puutteen ja paikallisten asukkaiden vastustuksen takia.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.