TaSa: Suomalaisten S-bonusrahat hassataan Venäjälle

S-ryhmän asiakasomistajien tulisi saada nykyistä enemmän etuja ja bonusrahoja itselleen. Lehden haastattelemien kriitikoiden mukaan muhkeat voitot hyödyttävät lähinnä venäläisiä.

S-ryhmä on Suomen suurin päivittäistavarakaupan toimija kovalla tuloksella, mutta sijoittaa voittojaan ulkomaille. Osuuskauppaideologian mukaan voittojen tulisi hyödyttää asiakasomistajia, mutta tällä hetkellä ne valuvat muun muassa Venäjälle.

– Kyllähän se on aivan selvää, että voitot tulisi ohjata asiakasomistajille bonuksien muodossa, kun katsoo osuustoiminnan periaatteita. Toisaalta periaatteet on tällä alalla heitetty roskakoriin jo ajat sitten, vähittäiskauppaa laajalti tutkinut ja aiheesta juuri kirjan tehnyt taloustoimittaja Seppo Konttinen sanoo Taloussanomien haastattelussa.

Viime vuonna S-ryhmän markkinaosuus oli jo 44,1 prosenttia ja tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla vähittäismyynti kasvoi lähes 11 prosenttia 5,5 miljardiin euroon.

Tulos jäi kuitenkin 80 miljoonaan euroon, kun investointeihin käytettiin 237 miljoonaa euroa – esimerkiksi Pietariin avattiin tänä kesänä jo kahdeksas Prisma, minkä lisäksi investointeja on tehty runsaasti Baltian maihin.

– Nythän suuri osa voitoista menee maan rajojen ulkopuolelle investointeihin. S-ryhmä kerää voittoja Suomesta ja investoi ne sitten ulkomaille, Konttinen sanoo Taloussanomien haastattelussa.

Suomalaisille asiakasomistajille voittoja jaettiin 171 miljoonaa euroa.

"Suomessa rahan tekeminen on helppoa"

Konttisen näkemys on, että S-ryhmä laajentuu ulkomaille jäseniensä kustannuksella, koska se sijoittaa Suomesta tekemänsä voitot ulkomaille suurempien bonusten maksamisen sijaan.

– Suomessa tilin tekeminen on ruokakaupassa helppoa, kun ruoan vähittäismyynti on suljettu markkina. Alalla toimivat käytännössä vain S- ja K-ryhmät, jotka kontrolloivat myös tukkuliikkeitä, Konttinen sanoo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat