Tarkastusvirasto: Kuluttaja-asioiden hoitoa parannettava

Valtiontalouden tarkastusvirasto pelkää, että kuluttajien asiat jäävät vähemmälle huomiolle uudessa työ- ja elinkeinoministeriössä.

Valtiontalouden tarkastusvirasto näkee uuden työ- ja elinkeinoministeriön synnyssä vaaroja kuluttaja-asioiden kannalta. Viraston mukaan riskinä on, että nämä kysymyset jäävät vuoden alussa syntyvässä superministeriössä entistä enemmän sivuun.

Kuluttaja-asioita koskeva lainsäädäntö on kunnossa, mutta järjestelmä ei käytännössä toimi niin hyvin kuin pitäisi, todetaan tarkastusviraston tuoreessa raportissa.

Kuluttaja-asioiden painoarvo on selvityksen mukaan päätöksenteossa varsin vähäinen. Yhtenä syynä on, että kuluttajapolitiikkaa hoidetaan hajanaisesti; kauppa- ja teollisuusministeriön lisäksi kuluttaja-asioita hoidetaan monessa muussakin paikassa.

Kuluttajanäkökulma on helppo sivuuttaa päätöksenteossa ehkä myös siksi, että kuluttajien edunvalvojat, kuten kuluttajajärjestöt, ovat olleet Suomessa melko heikkoja. Ne eivät ole pystyneet saamaan kuluttajien ääntä kunnolla kuuluviin, raportissa todetaan.

Viraston mukaan kuluttajien ääni voisi voimistua, jos alan kaksi kansalaisjärjestöä, Suomen kuluttajaliitto ja Kuluttajat-Konsumenterna yhdistyisivät. Myös kauppa- ja teollisuusministeriö on tukenut yhdistymistä, mutta toistaiseksi yhdistymisneuvottelut eivät ole tuottaneet tulosta.

Kuluttaja-asioiden hoitamiseen käytetään noin neljä euroa suomalaista kohti vuodessa. Kun kunnallinen kuluttajaneuvonta siirtyy vuoden kuluttua valtion vastuulle, kuluttajaneuvonnan toimipisteiden määrä tippuu selvästi. Virasto kehottaakin seuraamaan kansalaisten yhdenvertaisuuden toteutumista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat