Tankkeri Nounou paluumatkalla

Kreikkalaisvarustamon säiliöalus Minerva Nounou on lähtenyt Koiviston satamasta.

Kreikkalaisvarustamon säiliöalus Minerva Nounou on Loviisan edustalla ja jatkaa matkaansa Itämerelle noin 9,5 solmun tuntivauhtia eli 17 kilometriä tunnissa. Nounou kulkee länteen noin 100 000 raakaöljylastissa.

Alus ohittanee Helsingin myöhemmin iltapäivällä. Alus matkaa kahden venäläisen jäänmurtajan avustamana.

Alus lähti paluumatkalle eilisiltana oltuaan Koivistolla noin kaksi vuorokautta. Sen täyttämisen laskettiin kestävän vain 15 tuntia, eikä viivytyksen syitä tiedetä. Eräänä vaihtoehtona viivästymiselle pidetään korjaustöitä.

Nounou on säiliöalus Stemnitsan sisaralus. Alukset ovat kaksoisrunkoisia, mutta vain keulasta jäävahvistettuja. Suomalaiset merenkulkuviranomaiset pitävät tankkerien liikkumista Itämerellä vakavana ympäristöuhkana nykyisissä jääoloissa.

Kaksi jäänmurtajaa lisää öljykuljetusten turvallisuutta

Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi uskoo Venäjän tekevän kaikkensa, jotta öljykuljetukset sujuisivat Suomenlahden vaikeissa jääoloissa turvallisesti. Hän pitää tähän mennessä käytyjen neuvottelujen tärkeänä saavutuksena sitä, että venäläiset käyttävät kahta jäänmurtajaa avustamassa öljylastissa olevia tankkereita.

Kahden jäänmurtajan avustamana öljytankkerien onnettomuusriski vähenee. Sasin mukaan alukset pääsevät kulkemaan entistä turvallisemmin, kun väylää avataan tankkeria suuremmalta leveydeltä. -Ainakaan riskejä aluksen kylkien repeytymiseen ei ole. Sen jälkeen pelkona on vielä, että laiva ajautuu jäitten paineesta karille. Kun kaksi murtajaa on auttamassa, alusten kuitenkin pitäisi pysyä varsin hyvin reitillään, Sasi totesi Oulussa tänään.

Sasi on ollut yhteydessä paitsi EU:n komissioon myös viime viikolla EU:n puheenjohtajamaahan Kreikkaan Venäjältä Suomenlahden kautta tapahtuvien öljykuljetusten turvallisuuden parantamiseksi. Sasin mukaan kreikkalaisten toimintamahdollisuudet ovat kuitenkin vähäisiä, sillä öljykuljetukset tapahtuvat kansainvälisillä vesillä ja Venäjän alueella venäläisten sääntöjen mukaisesti.

Suomi on aloittanut neuvottelut yhteisten jääluokitusten saamiseksi EU:n sisällä ja jopa kansainvälisesti. Myös venäläiset ovat lupautuneet edesauttamaan asiaa. Sasin mukaan jääluokkien yhdenmukaistaminen vie joka tapauksessa vuosia.

(MTV3-STT)

Jos Itämerellä tapahtuisi suuri öljytuho, sen vaikutuksia meren tilaan ei osata tarkkaan ennakoida. On kuitenkin selvää, että tuhot olisivat täällä huomattavasti pahemmat kuin suuremmilla merialueilla. Talvella öljyntorjunta on kaluston puutteiden takia vielä vaikeampaa kuin kesällä.

(Huomenta Suomi 11.02.2003)

Lue myös:

    Uusimmat