Tampereen bussilakosta neuvotellaan sunnuntaina

Tampereen kaupungin bussikuskien tukilakko jäi tämän päivän mittaiseksi. Työntekijöiden kokous päätti, että kuljettajat palaavat töihin huomisaamuna.

Tampereen kaupungin liikennelaitoksen kuljettajat tukivat työnseisauksellaan yksityisten bussiyhtiöiden lakkoa, joka jatkuu Tampereen seudulla toistaiseksi ennallaan.

Kuljettajat väläyttivät lakon aloittamista myös Kotkassa

Bussinkuljettajien tänään Tampereella alkanutta lakkoa yritetään lopettaa sunnuntai-iltana. Osapuolet tapaavat illansuussa valtakunnansovittelijan toimistossa. Ratkaisua kiistaan ei silti välttämättä tuolloin saavuteta, sillä koolla ovat vain ns. toimistojen edustajat eivätkä neuvottelukunnat, jotka voisivat hyväksyä mahdollisen sovintoesityksen.

Etenkin Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitossa AKT:ssä korostetaan, että kyse ei ole vielä sovittelusta, vaan neuvotteluista. Tapaaminen on sovittu kello 17:ksi. Neljää bussiyhtiötä koskeva työtaistelu pysäytti yksityisten linja-autoyritysten vuorot viime yönä.

SAK:lainen AKT hylkäsi eilisiltana valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen sovintoesityksen. Ratkaisun mukaan kiistan syyt olisi selvitetty 15:nteen maaliskuuta mennessä.

Kuljettajien työmäärän lisääntymistä ja muita tekijöitä olisi kartoitettu erityisessä työryhmässä. Myös bussien yhteistariffijärjestelmään siirtymisen liiketaloudelliset vaikutukset olisi selvitetty ennen seuraavia sopimusneuvotteluja.

AKT piti esitystä liian epämääräisenä, koska se olisi peruuttanut lakon, mutta ei olisi tuonut mitään konkreettista parannusta. Lakon pituudesta ei ole tietoa. AKT:n puheenjohtajan Kauko Lehikoisen mukaan työtaistelu jatkuu siihen saakka, kunnes ratkaisu syntyy.

AKT aikoo laajentaa kuljetusalan lakkoja

Autoliikenteen työtaistelut saattavat laajentua huomenna Onni Vilkas Oy:n busseihin ja mahdollisesti myöhemmin myös Ouluun. Vilkas hoitaa paikallisliikennettä Kotkan seudulla, ja yhtiö liikennöi myös pitemmälle, mm. Helsinkiin.

Luottamusmies Juha Nousiainen kertoi illalla varoittaneensa työnantajaa, että "saattaa olla, että aamulla pyörät eivät liiku". Hän ei kuitenkaan suostunut illalla vahvistamaan, onko työtaistelu alkamassa.

Nousiaisen mukaan tilanne nähdään aamulla kello 5-6:n aikaan, kun ensimmäisten bussien pitäisi lähteä liikkeelle. Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela ihmetteli tänään AKT:n Lehikoisen lausuntoja, joiden mukaan "ammattiliitto toistaiseksi vain katselee ympärilleen ja odottaa, mitä muualla työmarkkinoilla tapahtuu".

-Lakkojen tarkoituksena on ilmeisesti hajottaa työnantajarintamaa ja kiusata tavallisia ihmisiä. Parvelan mielestä sopimus ei voi syntyä siten, että AKT paloittelee neuvottelut eri puolille maata.

-Aika vaikeaa on ratkaista asioita pala palalta, kyllä tämä on yksi kokonaisuus. Kiistan ratkaisua vaikeuttaa se, että molemmat neuvottelut liittyvät työnantajapuolen mukaan toisiinsa. Tampereella vaaditut palkankorotukset lisäisivät merkittävästi valtakunnan tasolla sovittavan tuloratkaisun kustannuksia. Paikallinen ratkaisu ei kuitenkaan toisi Tampereen yrityksiin työrauhaa.

Eri näkemykset Tampere- lisän kustannuksista

Kiistaa aiheuttaa yksityisten bussiyhtiöiden siirtyminen yhteistariffiliikenteeseen, minkä katsotaan vaativan korjauksia työntekijöiden palkkaukseen. Kuljettajat vaativat ns. Tampere-lisää työstä, jota tehdään 30 kilometrin säteellä kaupungin ydinkeskustasta.

Tavoitteena on kolmen markan korotus tuntipalkkoihin. Työnantajan arvion mukaan palkat nousisivat viisi prosenttia valtakunnallisesti sovittavien palkankorotusten lisäksi. Kuljettajien mielestä yhteistariffiliikenne on lisännyt ja vaikeuttanut heidän työtään, minkä vuoksi palkkatasoa halutaan nostaa lähemmäksi kaupungin liikennelaitoksen tuntipalkkoja.

Yksityisten yritysten tuntipalkkojen on arvioitu olevan noin viisi markkaa vähemmän kuin Tampereen kaupungin liikennelaitoksen kuljettajien noin 56 markan tuntipalkka. Työnantajapuolen mukaan työmäärä ei ole yhteistariffin vuoksi lisääntynyt, vaan päinvastoin, koska matkustajien rahastus on helpottunut.

Työnantajan mielestä yksityisten bussien ajoista vain pieni osa tapahtuu kaupungin ruuhkissa, toisin kuin kaupungin busseilla.
(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat