Tamminiemessä esiteltiin Kekkonen-oopperaa

Tamminiemessä Urho Kekkosen museossa kuultiin tänään ensimmäistä kertaa otteita uudesta suomalaisesta oopperasta.

Kyseessä on Uljas Pulkkiksen säveltämä Kekkonen-ooppera suurmiehestä. Libretto on kirjailija, konkaripoliitikko Lasse Lehtisen käsialaa ja teoksen ohjaa Vilppu Kiljunen.

Kekkosen roolin laulaa tenori Jyrki Anttila ja Tannerina kuullaan Raimo Laukkaa. Kekkos-oopperassa miehet ovat vastavoimia ja kamppailevat vallasta.

Tenorit saivat ottaa yhteen myös Tamminiemen pääsalissa laulun keinoin, kun uutta teosta esiteltiin tänään medialle.

Kekkonen-oopperan ensi-ilta on 7. kesäkuuta Ilmajoen musiikkijuhlilla ja siitä odotetaan suurta vetonaulaa. Oopperan teossa on mukana kaikkiaan 150 henkeä. Kyrönjoen rantaan on rakennettu yli 30 metrinen ja 8 metriä korkea laiva, joka toimii esiintymislavana.

Libreton kirjoittaja Lasse Lehtinen kertoo, että hän oli jo kymmenen vuotta sitten tekemässä kyseistä oopperaa Suomen Kansallisoopperalle, mutta sitten oopperan johto vaihtui ja suunnitelma haudattiin.

– Kekkonen herättää vieläkin suuria tunteita ja hänellä on intohimoiset kannattajansa sekä vastustajansa. Libretto on yksi puheenvuoro Suomen politiikan historiaan. Mielestäni Kekkonen onnistui taitavasti tekemään itsestään Neuvostoliiton luottomiehen ja markkinoimaan sen ainoana mahdollisena vaihtoehtona suomalaisille, Lehtinen pohtii.

Vahvaa uraa tekevä säveltäjä Uljas Pulkkis on työstänyt musiikkia pitäen mielessään tarkasti henkilöiden karaktäärit ja tapahtumat.

– Kekkonen herättää kaikissa voimakkaita tunteita ja niinpä olen tehnyt Kekkosen musiikkiin vahvoja latauksia. Myös orkestrointi on vahvaa, Pulkkis toteaa.

Tenori Jyrki Anttila on kaljun ja neliömäisten vahvojen silmälasien myötä muuttunut aika lailla roolihahmonsa näköiseksi.

– Haluan esittää roolissani Kekkosen suurmiehenä. Hän oli presidentti, jolla oli vielä valtaa ja hän myös käytti sitä. Tässä oopperassa hänen vahvuutensa näkyy läpi koko teoksen. Lopussa sairaus vie jo voimat ja kuolema lähestyy. Itseäni liikuttivat kuvat vanhasta presidentistä, jota talutetaan avuttomana Tamminiemen pihalla, Anttila kertoo.

– Kekkosen uraan ja elämään liittyy niin paljon tapahtumia ja tarinoita, että niitä ei voi mahduttaa runsaat pari tuntia kestävään oopperaan. Käsittelen päähenkilöä ohjaajan vapaudella ja lähes fiktiivisenä henkilönä. Teos rakentuu yli 20:stä kohtauksesta, joiden on oltava dramaturgisesti tehokkaita. Niinpä mukana on myös vertauskuvallisia kohtauksia eikä kaikki ole yksi yhteen historiankirjoituksen kanssa, Kiljunen linjaa tulevaa ohjaustaan.

Oopperan työryhmällä alkaa kiireinen kolmen viikon harjoittelujakso ennen kesäkuun kantaesitystä.

Lue myös:

    Uusimmat