Tammikuussa voi olla huoltoasemilla hässäkkää

Tiedätkö sinä, mitä polttoainetta autoosi pitää tankata tammikuun 1. päivästä alkaen? Jos tiedät, niin hienoa, mutta jos et, niin ei hätää - ei tiedä moni muukaan, mutta vielä ehtii ottaa selvää.

E10-bensiini korvaa 95-oktaanisen tammikuun alussa. Suurin osa voi ryhtyä tankkaamaan autoonsa uutta E10:tä, mutta kaikkiin autoihin se ei sovellu. Arviolta viidennes autoilijoista joutuu siirtymään 98-oktaaniseen, mikä voi nostaa heidän polttoainekustannuksiaan.

Sen sijaan E10:n hinnasta ei ole vielä tarkkoja tietoja. Sen muodostumiseen vaikuttavat niin etanolin maailmanmarkkinahinnat kuin uusi polttoaineverotus. Esimerkiksi ST1 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kuitenkin arvioi, että E10 voi olla jopa nykyistä 95:sta edullisempaa.

Polttoaineen hinta selviää viimeistään tammikuussa, mutta sitä ennen on jokaisen tärkeää selvittää, voiko sitä omaan autoonsa tankata.

- Jokainen autonomistaja joutuu itse selvittämään oman autonsa tilanteen. Autoissa on suuria mallikohtaisia eroja, esimerkiksi vuosimalli ei välttämättä kerro mitään, Anttonen painottaa.

Autonvalmistajat ovat velvollisia antamaan tiedon siitä, mitä polttoaineita omaan autoonsa voi tankata.

Kiinnostus muutokseen ollut laimeaa

ST1 Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen kertoo olleensa jo pitkään huolissaan siitä, että autoilijat eivät ole saaneet tarpeeksi tietoa tulevasta muutoksesta.

- Todennäköisesti käy niin, että vaikka kampanjoinnissa aloitettaisiin millainen loppukiri tahansa, niin meillä on tammikuussa iso joukko autoilijoita, jotka ovat äimänkäkenä ja ihmettelevät, mitä oikein pitäisi tehdä.

Anttonen ei kuitenkaan sanoisi tiedotuksen epäonnistuneen, vaan kyse on enemmänkin yleisen kiinnostuksen laimeudesta.

- Eivät tällaiset asiat kiinnosta kuin vasta silloin, kun ollaan jo siinä tilanteessa. Esimerkiksi Motiva ja öljy-yhtiöt yrittävät kyllä työntää tietoa ulos parhaansa mukaan, mutta ei näistä asioista ole kuitenkaan kovin paljon puhuttu.

Anttonen kuitenkin muistuttaa, ettei väärän polttoaineen tankkaaminen kenenkään autoa hajota.

- Tässä on ollut ilmassa myös vähän turhaakin hysteriaa. Vaikka E10:ä laittaisi sellaiseen autoon, johon se ei oikeasti sovellu, niin ei se siitä rikki mene. Vasta pidemmästä käytöstä on autolle haittaa.

Ja vielä lopuksi: Miksi tällaiseen E10-polttoaineeseen ollaan siirtymässä?

- Euroopan Unioni on määrännyt biovelvotteita, joita otetaan jokaisessa jäsenmaassa käyttöön omaan tahtiin. Jotta me pystymme meille asetettuja velvoitteita toteuttamaan, täytyy markkinoille tuoda uusia polttoaineita, joihin biopolttoaineita voi sekoittaa, Anttonen sanoo.

E10-bensiinin mahdollistava lainsäädäntö on eduskunnan käsittelyssä nyt syksyllä.

Lisätietoa ja vastauksia E10-bensiiniin liittyviin kysymyksiin löytyy esimerkiksi täältä.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat