Tämä yhdistelmä povaa turmaa: Laiska autoilija ja väritön motoristi

Asiantuntija muistuttaa, että moottoripyöräilijöiden turvallisuus on kiinni heidän omista valinnoistaan.

Autoilijat ja moottoripyöräilijät syyttävät usein toisiaan välinpitämättömyydestä liikenteessä. Liikenneturvan koulutuspäällikön Antero Lammin mukaan autoilijoiden ja moottoripyöräilijöiden väliset vaaratilanteet liikenteessä johtuvat kuitenkin usein siitä, että autonkuljettaja ei ole yksinkertaisesti huomannut motoristia.

Inhimilliseen havainnointivirheeseen on useita syitä, joihin moottoripyöräilijä voi itse vaikuttaa.

– Moottoripyöräilijä on pieni ja pukeutunut usein mustaan ajoasuun ja kypärään, jotka erottuvat todella huonosti. Moottoripyöräilijä ajaa usein myös aika kovalla nopeudella. Näiden asioiden takia moottoripyöräilijä jää helposti auton sokeisiin kulmiin. Eihän se tietenkään ole oikein ajaa kenenkään eteen ja se on vaarallinen virhe, mutta siihen on syitä, jotka eivät johdu autoilijoiden piittaamattomuudesta.

Moottoripyöräilijä voi edistää omaa näkymistään liikenteessä kolmella keinolla:

Aja asiallisilla nopeuksilla

Lammin mukaan ensimmäinen ja tärkein keino on se, että moottoripyöräilijä ajaa sellaisilla nopeuksilla, jotka ovat siinä liikenneympäristössä sallittuja. Näin nopeus on ymmärrettävä toisille tiellä liikkujille eikä yllätä heitä.

Muista ajolinjat ja etäisyydet

Liikenneturvan koulutuspäällikkö muistuttaa motoristia sijoittumaan liikenteessä niin, ettei ole toisten katveessa esimerkiksi kaistavalinnallaan ja pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan.

Huomioi ajoasun ja kypärän väritys

Tähän pitäisi kiinnittää erityistä huomiota eli erottuvat kuteet ja kypärä päällä, sanoo Lammi. Hänen mukaansa kahden viime vuoden aikana tien päällä onkin alkanut näkyä enemmän huomiovärejä eli esimerkiksi neonkeltaista. Erottuva väritys ajoasun yläosassa ja kypärässä on hyvin tärkeä asia.

Vaikka motoristin turvallisuus on ennen kaikkea kiinni hänestä itsestään, myös autoilijoiden on syytä tarkastella ajokäyttäytymistään liikenteessä.

– Autoilijoiden pitäisi kiinnittää huomiota arkipäivän huolellisuuteen. Esimerkiksi kun autoilija on lähdössä risteyksestä, hänen tulisi katsoa vielä kerran ja tehdä varmistus. Älä luota yhteen vilkaisuun. Autonkuljettaja ei voi laiskotella tien päällä, vaan havainnot tehdään huolellisesti ja kunnolla, Lammi korostaa.

Hän huomauttaa, että syytökset toisten tiellä liikkujien piittaamattomuudesta ovat kuitenkin täysin ymmärrettäviä, sillä ne johtuvat sosiaalipsykologian perusilmiöstä nimeltä klassinen attribuutioerhe.

– Tämä tarkoittaa, että toisten virheellinen toiminta selitetään helposti heidän ikävällä persoonallisuudella, pahoilla aikeilla ja välinpitämättömyydellä. Oma samanlainen virheellinen toiminta selitetään helposti sillä, että tilanne vaan nyt oli hankala minulle ja tein virheen. Tämä johtuu siitä, että oma tila ja tilanteeseen vaikuttavat tekijät tiedetään. Toisaalta, kun toisen tilannetta ei tiedetä, se selitetään helposti pahalla.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat