Tämä huolestuttaa Googlen niputtaessa käyttäjätietosi yksiin kansiin

Hakukonejätti Googlen päätös yhdistää eri palveluidensa yksityisyyssäännökset on saanut osakseen äänekästä kritiikkiä. Google yhdistää käyttäjien henkilökohtaiset tiedot nyt yli 60 palvelustaan, kuten YouTubesta, Gmailista ja Google+ -palvelusta yhden säännöstön alle.

Maaliskuun alussa tapahtuvan muutoksen myötä Google pystyy helposti niputtamaan käyttäjien toimet eri palveluissa yhteen tarkkojen henkilöprofiilien luomiseksi.

Käyttäjät eivät voi jättäytyä uuden käytännön ulkopuolelle vaikka haluaisivatkin. Google levittänyt lonkeronsa niin laajalle, että monien on vaikea luopua sen palveluista, vaikka uusi käytäntö ei miellyttäisikään heitä.

Googlen mukaan tavoitteena on tuoda käyttäjien käsille entistä tarkoituksenmukaisempaa sisältöä käyttäjien yksilöllisten mielenkiinnon kohteiden perusteella.

- Jos olet kirjautuneena Googlessa, voimme räätälöidä hakutuloksiasi sen mukaan mitä kiinnostuksen kohteita olet imaissut Google+ -palvelussa, Gmailissa ja YouTubessa, todetaan yhtiöstä.

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n mukaan kriitikot ovat kuitenkin eri linjalla. Heidän mielestään Googlen yhdistetty yksityisyyssäännöstö liittyy lähinnä taisteluun yhteisöpalvelu Facebookin kanssa.

Tieto on valtaa

Tieto on valtavan arvokas hyödyke yhtiöiden miettiessä kohdennettua mainontaa, joka perustuu nettisurffaajien toimien seuraamiseen.Tutkimusyhtiö Ovumin mukaan keinot ovat kuitenkin helposti kiistanalaisia.

- En ole välttämättä kiinnostunut ensi viikolla sellaisesta asiasta, mikä minua kiinnostaa tällä viikolla. Käytän Googlen palveluita yksityisenä ihmisenä, mutta myös työssäni. Minkä osuuden he näyttävät minulle tuloksissaan, kyseenalaistaa tutkija Andy Kellet.

The Open Rights Group -järjestö on huolissaan, miten ihmisten yksityiset tiedot tulevat liikkumaan Googlen 60 palvelun välillä nyt kun tiedon liikkumista estävät palvelukohtaiset säännöt poistuvat. Järjestö pelkää, että aiemmin vain yhdessä palvelussa ollut henkilökohtainen tieto saattaakin nyt vaeltaa Googlen muihin palveluihin, joissa käyttäjä ei haluaisi sen näkyvän.

Britannian viestintäviraston mukaan kaikista muutoksista pitää kommunikoida palvelun käyttäjien kanssa.

- On tärkeätä että Googlen kaltaiset teknologiayhtiöt tiedostavat yksityisyyteen liittyvät huolet, kun heihin aletaan kohdistaa tietynlaista mainontaa heidän käyttäytymisen perusteella. Käyttäjien informoinnin riittämättömyys muutoksista johtaa yhtiön luottamuksen menetykseen. Se saattaa tällöin olla myös tietoturvalakien vastaista, varoitetaan virastosta.

Lue myös:

    Uusimmat