Talvitakit jääneet tänä vuonna kauppoihin

Miinukset lämpömittarissa tuovat plussia myyntitilastoihin. Näin uskoo muotikauppa, jota on kiusannut taantuman lisäksi lämmin syksy.

- Alkusyksy ei ole tähän mennessä ollut mitenkään fantastinen. Lisäksi meillä on erittäin kova vertailukohde viime vuodelta. Ennustamme, että koko vuoden kehitys jää tänä vuonna hieman miinukselle tai joulukuun myynnistä riippuen nollille, kertoo Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski.

Gorskin mukaan taantuma on näkynyt vaatekaupan syksyssä alennusmyyntien runsautena. Alennuksilla on myyty ennen varsinaisten alennusten alkamista jo muutaman vuoden ajan.

-Tänä syksynä se on näkynyt vahvemmin kuin koskaan. Monen yrityksen on ollut pakko tehdä toimenpiteitä, jotta kassakone saadaan kilisemään. Alennukset ja tarjoukset ovat pistäneet myynnin käyntiin, mutta uhkakuvana on, ettei varsinainen myynti ole kovin kannattavaa. Tämä ongelma voi ehkä vaikuttaa alan tulevaisuuteen.

Kampanjahinnoista alennushintoihin

Esimerkiksi Intersport mainostaa talvikuvastoaan alennetuilla hinnoilla jo nyt.

-Ne eivät ole alennusvaatteita, vaan kampanjatuotteita. Hintoja on alennettu, koska ne ovat kampanjahintoja, jotka ovat tietyn aikaa voimassa. Joulun jälkeen alkaa suuri sporttiale, kertoo myymäläpäällikkö Tuomas Tampsi Helsingin Mikonkadun myymälästä.

Myös Lindexin nettisivuilta löytyy tarjoushintainen kuvasto.

-Meillä on joka vuosi joulukampanja. Se on normaalikäytäntö tähän aikaan, että tuomme niitä hyviä hintoja asiakkaille. Talvialennukset alkavat niin kuin normaalistikin, kertoo Lindexin maajohtaja Eveliina Kääriä.

Gorski uskoo, että varaslähtö joulun jälkeisiin alennusmyynteihin otetaan tänä vuonna aikaisin.

-Varaslähtö on alkanut isoilla taloilla jo viikkoakin ennen varsinaisten alennusten alkamista. Tänä vuonna tilanne on kuluttajalle mielenkiintoinen, sillä varaslähtöjä on otettu muutenkin. Jo nyt on ollut 50 ja 70 prosentin alennuksia.

Gorski muistuttaa, että liian rajuissa prosenteissa on vaaransa.

-Moni on tyytyväinen, jos jotain tavaraa saa myytyä pois 70 prosentin alennuksella. Se ei kuitenkaan aina toimi, sillä jos myyt jotain 70 prosentilla, saattaa tuote, jonka olisi voinut myydä 20 prosentilla, jäädä myymättä. Jos myy vain prosenteilla eikä tuotteilla, hinnoittelu menettää merkityksensä ja siten luotettavuutensa.

Helmikuun pakkaset piristävät

Syksyn vaatekauppa on kärsinyt kuitenkin taantumaa enemmän lämpimästä säästä.

-Vasta pikkupakkaset saavat väkeä liikkeelle. Jos säät pysyvät nyt kylmänä, voimme päästä koko vuoden myynnissä plussan puolelle joulukuussa, Gorski sanoo.

Sään vaikutukset tuntuvat muun muassa urheilutarvikkeiden myynnissä, kertoo Tampsi Intersportista.

-Hiihtovaatteet eivät ole vielä lähteneet kaupaksi. Juoksukausi on taas jatkanut vähän pidempään, joten esimerkiksi teknistä juoksuvaatetta on mennyt enemmän.

Eniten on takkuillut takkikauppa.

-Syksy oli niin lämmin, että takkikauppa käynnistyi todella hitaasti. Syksyn edetessä on kuitenkin kiritty, kertoo Modan tuotejohtaja Jaana Kekkonen.

Ensi vuodesta Gorski povaa jo parempaa.

-Se, mikä ei joulukuussa menesty säiden takia, myydään pois sitten tammi-helmikuussa, kun pakkasia on. Uskomme, että ensi vuoden myynnissä mennään jo plussan puolelle.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat