Talousvaikeudet piinaavat amerikkalaisia lentoyhtiöitä

Lentomatkailumarkkinat ovat erilaistuneet Atlantin eri puolilla. Kun amerikkalaisyhtiöt kamppailevat kasvavien polttoainekulujensa kanssa monet eurooppalaisyhtiöt ovat saaneet öljyn hinnannousun kompensoitua lippujen hinnoissa.

Talousvaikeudet piinaavat amerikkalaisia lentoyhtiöitä yhä rajummin. Tänään velkasaneeraukseen hakeutuivat jättiyhtiöt Delta ja Northwest Airlines. Suomessa Finnairin markkina-arvo sen sijaan näyttää harvinaisen vahvalta, ja kurssit ovat nousussa. Analyytikkojen mukaan kyse on markkinoiden erilaistumisesta.

Yhdysvaltain markkinoita hallitsee kuusi suurta lentoyhtiötä. Niistä neljä on hakeutunut niinsanottuun Chapter 11 -menettelyyn eli konkurssioikeusistuimen valvomaan velkasaneeraukseen.

Varsinaiseen konkurssiin verrattuna Chapter 11 mahdollistaa kuitenkin sen, että yhtiöiden toiminta jatkuu. Niinpä tällä hetkellä yli puolet amerikkalaisista lentolipuista myydään konkurssiyhtiöihin.

-Siellä on takana monien vuosien raskaat tappiot, yhtiöillä on suuri velkataakka, suuret eläkekustannukset ja hintakilpailu on syönyt tuotot. Finnair taas on onnistunut trimmaamaan koneistonsa erittäin tehokkaaseen kuntoon, kommentoi investointipankki Opstockin pääanalyytikko Pekka Spolander.

Lentomatkailumarkkinat ovatkin selvästi erilaistuneet Atlantin eri puolilla.

Samaan aikaan kun amerikkalaisyhtiöt ovat kamppailleet kasvavien polttoainekulujensa kanssa, monet eurooppalaisyhtiöt ovat saaneet öljyn hinnannousun kompensoitua lippujen hinnoissa. Näin on tehnyt myös Finnair. Tulosta on parannettu myös väkeä vähentämällä sekä keskittymällä Aasian markkinoihin, joilla ei toistaiseksi ole halpalentoyhtiöiden luomaa kilpailupainetta.

Siihen kuinka kauan Finnair voi pysyä valtion yhtiönä Spolander antaa luottavaisen vastauksen.

-Kun katsoo tulosta ja tasetta ei mitään huolia ole. Se on enemmän poliittinen päätös, mitä valtio tekee enemmistönsä kanssa.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 15.09.2005)

Lue myös:

    Uusimmat