Taloustutkimuksen työntekijä väärensi bussikyselyn tuloksia

Helsingin seudun liikenne HSL vaatii Taloustutkimus Oy:ltä vahingonkorvauksia väärennetyistä kyselytuloksista.

HSL:n asiakastyytyväisyys- ja laatututkimusta tehnyt Taloustutkimuksen kenttätyöntekijä oli väärentänyt yli vuoden ajan tekemiään kyselyitä ja havaintoja, eikä kyselytutkimuksen tulos vastannut todellisuutta.

Väärennös tuli ilmi, kun HSL:n oma tutkija oli käyttänyt aineistoa muuhun tutkimukseen ja havainnut merkittävän poikkeaman yhden työntekijän tuloksissa.

– Tutkija oli havainnut omituisia poikkeamia aineistossa. Selvisi, että yhden kenttätyöntekijän tulokset poikkesivat järjestelmällisesti muusta aineistosta. Taloustutkimuksen olisi pitänyt havaita virhe käsitellessään ja tarkastaessaan aineistoa, sanoo HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.

HSL on  esittänyt Taloustutkimukselle alustavat vahingonkorvausvaatimuksensa ja vahingonkorvauksen lopullista määrää selvitellään parhaillaan. Selvittely edellyttää laajan aineiston läpikäyntiä.

Sinisalon mukaan väärennös ei ole ainutlaatuinen tapaus.

– Tätä ongelmaa esiintyy, kun tämäntyyppisiä tutkimuksia tehdään. Meillä on aiemmin ollut kenttätutkimuksissa väärennettyä aineistoa. Taloustutkimuksen olisi pitänyt havaita virhe. Heidän vastuullaan on valvoa tutkijoita ja tarkistaa aineisto.

MTV Uutiset ei tavoittanut Taloustutkimuksen ylintä johtoa kommentteja varten.

Vääristä vastauksista soppa

HSL poisti väärennetyt vastauslomakkeet aineistosta ja tulokset oikaistiin totuudenmukaisiksi. Samalla muuttuivat tulosten perusteella liikennöitsijöille maksettujen kannustimien perusteet. Joidenkin liikennöitsijöiden kannustepalkkiot pienenivät, joillekin palkkiota maksettiin lisää.

Niiltä liikennöitsijöiltä, joille oli maksettu liikaa palkkiota, perittiin takaisin puolet liikaa tilitetystä summasta. Perintä tehtiin siten, että liikennöitsijöille maksettiin viime syksynä takaisin perittävän summan verran vähemmän kannustinrahaa.

Takaisinperinnästä syntyi riita. Totuudenmukaiset tulokset muuttivat joukkoliikenneoperaattori Nobina Finland Oy;n saamia arvioita heikommiksi ja HSL peri siltä takaisin 62 858 euroa. Nobina ei hyväksy menettelyä, vaan vaatii nyt HSL:ää maksamaan takaisin siltä perityt 62 858 euroa korkoineen.

Nobinan mukaan liikaa maksetut bonukset kuuluvat tutkimusten tekijän eli Taloustutkimuksen korvattaviksi.

HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tyrmää Nobinan vaatimukset. HSL:n hallitus käsittelee Nobina vaadetta ensi viikon tiistaina. Toimitusjohtaja Rihtniemi esittää, että hallitus hylkää oikaisu- ja maksuvaatimuksen.

Sopimuspäällikkö Sinisalo ei halua vielä arvioida sitä, miten riita Nobinan ja HSL:n välillä jatkuu, jos Nobinan vaade hylätään.

Lue myös:

    Uusimmat