Talousrikosten torjuntayksikölle aiotaan antaa laajat valtuudet

Sisäministeriön työryhmä ehdottaa uuden viranomaisyhteistyökeskuksen perustamista. Sen tarkoituksena olisi tehostaa harmaan talouden ja talousrikosten torjuntaa. Keskukselle ehdotetaan laajoja oikeuksia käsitella viranomaisten tietoja. Sille tulisi myös lakisääteinen mahdollisuus luovuttaa analysoituja tietoja viranomaisille.

Sisäasiainministeriön asettaman työryhmän valmistelema hallituksen esitys laiksi viranomaisten välisestä yhteistyöstä harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa on juuri lähtenyt laajalle lausuntokierrokselle.

Uuden keskuksen taustalla on valtioneuvoston periaatepäätös vuosille 2006-2009. Siinä edellytetään muun muassa talousrikollisuustietojen nykyistä parempaa analysointia.Vuosittain yhteiskunnalle on arvioitu aiheutuvan 5 - 10 miljardin euron vahingot harmaasta taloudesta ja talousrikollisuudesta

Uusi keskus korvaisi nykyisen Viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin (Virke) toiminnan..

Työryhmän lakiesitysluonnokseen sisältyvä Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan viranomaisyhteistyökeskus ei olisi uusi viranomainen, vaan yhteistyökeskus olisi valtiovarainministeriön yhteydessä toimiva viranomaisten yhteenliittymä. Lailla säädettäisiin erityisesti valtiovarainministeriön, poliisin sekä vero-, tulli- ja ulosottoviranomaisten yhteistoiminnasta.

"Massatietojen yhdistämistä"

Yhteistyökeskuksella olisi yksittäisiä viranomaisia laajemmat mahdollisuudet käsitellä ja analysoida harmaaseen talouteen ja talousrikollisuuteen liittyviä tietoja. Yhteistyökeskuksen tehtävistä ja tietojenkäsittelystä säädettäisiin ehdotetussa laissa.

Lakiehdotuksen mukaan laaja-alaisen talousrikollisuuteen ja harmaaseen talouteen liittyvän analyysitoiminnan ongelma on, ettei yritysten vastuuhenkilöiden rikostaustaa kuvaavia poliisin tietoja voida yhdistää massamaisesti yritysten taloudellista toimintaa kuvaaviin verohallinnon ja tullin tietoihin.

Yhteistyökeskukselle ehdotetaan säädettäväksi tehtäväalue, joka koostuu pääosin yrityksiä ja muita yhteisöjä sekä niihin liittyviä henkilöitä koskevien viranomaistietojen ja julkisista lähteistä saatavien tietojen analysointiin. Analyysitehtävä jakautuisi karkeasti harmaan talouden ja talousrikollisuuden kokonaiskuvan ylläpitämiseen sekä operatiivisen tason analyysiin.

Keskus tuottaisi yleisraportteja, mutta viranomaiset voisivat tilata silta yksittäisiä analyysejä. Laissa ei lueteltaisi erikseen niitä viranomaisia tai rekistereitä, joista tietoja voitaisiin saada, vaan lakiehdotuksessa esitetään, että tiedot voidaan rajata välttämättömyyden perusteella. Tiedonsaantioikeudet olisivat siis laajat.

"Julkisten varojen käyttö tarkkailuun"

Yhtenä tarkoituksena on puuttua siihe, että verorahat eivät valu harmaaseen talouteen. Ehdotuksen mukaan "erityisesti julkisten toimi-joiden tulisi aina varmistua siitä, että yrittäjät ja yritykset, joilta julkisilla varoilla ostetaan palveluita tai tuotteita, huolehtivat yhteiskunnallisista velvoitteistaan".

Viranomaisten ja muiden julkista tehtävää hoitavien tulisi myös toimivaltansa puitteissa edistää sitä, että heidän tietoonsa tulleet harmaata taloutta ja talousrikollisuutta koskevat tiedot päätyisivät toimivaltaisten valvontaviranomaisten tietoon.

Ehdotuksessa todetaan: "ei ole tarkoituksenmukaista, että esimerkiksi tukien myöntäjät ryhtyisivät kehittämään omia analyysitoimintojaan sellaiselle tasolle, jonka toimintaan erikoistunut poikkihallinnollinen yksikkö voi saavuttaa."

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat