Talouskriisi vei sijoituksia - valitusten määrä kasvoi

Finanssikriisin myötä ovat toteutuneet moniin pääomasijoituksiin liittyvät riskit, ja osa sijoittajista on menettänyt suuria summia. Samalla ovat lisääntyneet Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan tehdyt kyselyt ja valitukset.

Talouskriisi näkyy jaostopäällikkö Vesa Sainion mukaan kysymysten määrän lisäksi niiden luonteessa, sillä yleisin syy yhteydenottoon on sijoitusneuvontaan liittyvä ongelma.

Osa sijoitusneuvontaan liittyvistä valituksista tehdään oikeilla perusteilla, osa vain siksi, että ollaan pettyneitä omien varojen menetykseen. Viime vuonna vain noin kolmannes lautakuntaan päätyneistä 17:sta jutusta kääntyi asiakkaan hyväksi.

- Jokainen tapaus on erilainen, Sainio muistuttaa.

Valitukset jakautuvat markkinaosuuden mukaisesti

Suurin osa pankkien ja rahoitusyritysten antamasta sijoitusneuvonnasta on asiallista, ja arvopaperilautakunnalle päätyvät tapaukset ovat poikkeuksia.

- Kun ajattelee, paljonko sijoitustoimintaa Suomessa harjoitetaan ja montako neuvontatilannetta päivittäin on, meille tulleet yhteydenotot ovat aika vähäisiä, Sainio huomauttaa.

- Ohjeistusta on ja Finanssivalvonta edellyttääkin sitä, mutta joskus jokin menee pieleen ja tulee väärinymmärrys. Tuote ei vastannutkaan sitä, mitä asiakas kuvitteli sen olevan. Jos siinä sitten vielä pääoma häviää tai alenee, on valituksen siemen jo kylvetty.

Valitukset eivät ole minkään tietyn yrityksen ongelma, vaan ne noudattelevat Sainion näppituntuman mukaan pitkälti yritysten markkinaosuuksia.

Asiakas ja pankki ratkaisevat monet tapaukset keskenään

Jos sijoitusasioissa kokee tulleensa kohdelluksi epäasiallisesti, kannattaa ensimmäisenä olla yhteydessä omaan sijoitusneuvojaansa ja ilmaista pettymyksensä, Sainio neuvoo. Tuntuva määrä tapauksista ratkaistaankin asiakkaan ja pankin välisissä keskusteluissa ilman Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan apua.

Mikäli ratkaisuun ei kuitenkaan päästä, Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan ja arvopaperilautakunnan apu voi olla tarpeen. Lautakuntaan asti etenevässä käsittelyyn kuluu Sainion arvion mukaan yli puoli vuotta mutta alle vuosi. Kiistojen sijoitussummat ovat suurimmillaan sadoissa tuhansissa euroissa.

- Jutut saattavat olla laajoja, ja olennaisten seikkojen esille saanti asiakirjoista työllistää.

Prosessi alkaa yleensä siitä, että asiakas soittaa neuvontaan. Keskustelun perusteella hän saattaa päätyä tekemään valituksen.

- Valitus lähtee palveluntarjoajalle vastattavaksi ja vastavuoroisesti pankin vastaus menee jälleen asiakkaalle. Näin riittää yleensä kierros tai kaksi. Sitten alkaa aikalailla hahmottumaan, mitä on tapahtunut.

Usein on vaikea osoittaa, millaista neuvontaa asiakas saanut: mitä hänelle on kerrottu ja mitä jätetty kertomatta.

- Sopimukset, sähköpostit ja muut ovat siinä keskiössä. Joissain tapauksissa on myös puhelinkeskusteluja, sillä säännöstö velvoittaa palveluntarjoajat tallentamaan tai muulla tavoin todentamaan, mitä on sanottu tai neuvottu.

Joskus jopa satasivuiseksi paisunutta asiakirjanippua valmistellaan lautakuntaa varten. Valmistelun päätyttyä keskimäärin kuuden viikon välein kokoontuva lautakunta ottaa sen käsittelyynsä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat