Talousahdistus tiessään - Syksyn ostosjuhlat villitsevät

Katukuvassa nähdään jälleen keltaista, kun Stockmannin tavarataloissa vietetään Hulluja päiviä. Ainakaan toistaiseksi kuluttajien epävarmuus talouden suhteen ei ole latistanut ostosjuhlan tunnelmaa. Stockmannin tavarataloryhmän johtaja Maisa Romanaisen mukaan Hullut päivät ovat sujuneet tällä kertaa erinomaisesti.

–Täytyy sanoa, että upea alku on ollut kampanjalle. Upeasti on talo täynnä väkeä, ja tosiaan tähän mennessä on tehty uusia ennätyksiä monella alueella, Romanainen iloitsee.

– Vaikka markkinoilla puhutaan tästä kuluttajan luottamuksesta ja muusta, niin tähän kampanjaan luotetaan.

Talouskriisin keskellä kuluttajien usko ostokykyyn on ollut koetuksella, mutta Romanainen odottelee vuoden vilkkainta sesonkia kuitenkin hyvillä mielin.

– Positiivisin mielin lähdetään joulumyyntiäkin tekemään. Toki tämä taloudellinen epävarmuus varmasti huolestuttaa meitä kaikkia, ja siitä ei pääse yli eikä ympäri. Toistaiseksi juuri tämä tekijä ei ole näkynyt meidän myynnissä, ja tässä Hulluilla päivillä ei millään lailla.

Myös Sokoksen omat hintakarkelot, 3+1 päivät, sujuivat tänä syksynä menestyksekkäästi. Sokoksen ketjujohtaja Heli Uusisuo kertoo, että tänä vuonna kampanjapäivät houkuttivat väkeä viime vuotta paremmin. Mahdollinen epäluottamus taloustilanteeseen ei näkynyt ainakaan huonona menekkinä.

– Toisaalta hintakampanjoita ehkä hyödynnetään nyt, kun on epävarmaa taloudellisesti. Ne sopivat tilanteeseen, Uusisuo arvelee.

– Ihmisillä on myös tarpeita. Kyllähän esimerkiksi vaikkapa lapsille pitää aina hankkia talvivaatteet ja jalkineet.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat