Mainos

Talousahdinko ajaa Venäjän lehdet valtion syliin

Yhdysvaltalaislehtien mukaan Putinin lähipiiri haluaa saada lehdistön hallintaansa ennen vuoden 2008 vaaleja. Riippumattoman Novaja Gazetan päätoimittajan mukaan lehden kannattava yritystoiminta on äärimmäisen vaikeaa.

Yhdysvaltalaisen The Wall Street Journal -lehden mukaan venäläinen kaasualan jättiyritys Gazprom on työkalu, jonka avulla presidentti Vladimir Putin asettaa tiedotusvälineet toinen toisensa jälkeen Kremlin kontrolliin.

Valtionyritysten työntyminen sanomalehtien pääomistajiksi on tapahtunut varsin yksinkertaisesti. Novaja Gazetan päätoimittajan Dmitri Muratovin mukaan printtimedian kustannukset on Venäjällä tehty sietämättömiksi.

- Lehden tuotanto- ja levityskulut ovat niin suuret, että kannattava yritystoiminta on äärimmäisen vaikeaa, toteaa Muratov.

Viimeisimmän esimerkin Venäjän mediamarkkinoilla tehdystä yrityskaupasta tarjoaa neuvostoajoista kuuluisa Izvestija, jonka osakkeista 50,19 prosenttia myytiin Gazpromille. Seuraavaksi valtion suojiin saattaa siirtyä venäläisen suurliikemiehen Boris Berezovskin omistama sanomalehti Nezavisimaja Gazeta.

- Lehden myynnistä käydään keskusteluja. Kauppaa ei toistaiseksi ole lyöty lukkoon, enkä halua vielä tässä vaiheessa nimetä mahdollista ostajaa, kertoi Berezovski uutistoimisto Interfaxille tiistaina.

The Times -lehden mukaan Kreml on siirtynyt sähköisten tiedotusvälineiden ostoista lehtiin, koska Putinin lähipiiri haluaa saada julkisen mielipiteen hallintaansa ennen vuoden 2008 presidentinvaaleja.

Kritiikki kostautuu rahoitusvaikeuksina

Valtiosta ja suurliikemiehistä eli oligarkeista erillään toimiva Novaja Gazeta ei ole helpossa asemassa. Päätoimittaja Muratovin mukaan lehden toimittajien ei anneta osallistua virallista lupaa vaativiin tilaisuuksiin, eivätkä asiakkaat saa tilaamiaan numeroita säännöllisesti perille kalliiden postituskulujen vuoksi.

- Vaikeudet ovat yksiselitteinen seuraus siitä, että Novaja Gazeta on puhtaasti journalistien käsissä. Rahoitamme toimintame lähes pelkästään lehden myynnin turvin.

Muratov kertoo, että hänelle on kyllä tarjottu rahoitusapua. Ehtona olisi ollut se, että toimitus muuttaisi kantaansa Tshetshenian sotaan.

- Ehtoon on kuulunut myös se, että erotamme sodasta kriittisesti kirjoittavan Anna Politkovskajan riveistämme. Tästä olemme useaan otteeseen kieltäytyneet, toteaa Muratov.

Vaikka Novaja Gazetalle ei myönnetä edes lainoja painetun sanan levittämiseen, lehti jatkaa Venäjän Kaukasiassa harjoittaman voimapolitiikan löylyttämistä. Viimeisimmän Tshetsheniaa ja Ingusiaa käsittelevän artikkelinsa Politkovskaja kirjoitti tänään.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.