Talouden epävarmuus siirtyy myös konepajoille

Analyytikot odottavat, että konepajat jatkavat tulostensa parantamista myös ensi vuonna. Tietty pehmeneminen kevään tulosluvuissa olisi siten ohimenevä ilmiö.

Osuuspankkiryhmään kuuluvan Pohjola Pankin analyytikot suhtautuvat kuitenkin varovaisesti odotuksiin jopa kahdeksan prosentin keskimääräisestä tulosparannuksesta ensi vuonna. Myös yhtiöiden omat kommentit kielivät epävarmuuden lisääntymisestä.

- Pitäisin yllättävänä, jos päästäisiin kahdeksaan prosenttiin, arvioi Pohjolan seniorianalyytikko Pekka Spolander.

Hän perustelee varovaisuutta sillä, että maailmanlaajuinen verkostoitunut talous siirtää vallitsevan epävarmuuden vähitellen kaikille toimialoille. Maailmantalouden yskiminen alkaa näkyä jo esimerkiksi rakentamisessa, telakoilla ja kuljetuksissa.

Suomalaisista yhtiöistä alttiita ovat muun muassa Wärtsilän merimoottoriyksikkö, Cargotecin lastinkäsittelylaitteet, Konecranesin nosturit ja Koneen hissit.

Toisaalta energia- ja kaivosala jatkaa vahvaa porskuttamistaan, mikä tarkoittaa hyvää esimerkiksi Wärtsilän voimaloille ja Metson kivenmurskauslaitteille. Myös vahvat huoltoyksiköt tasaavat tilannetta, ja useimmat konepajat ovatkin laajentaneet voimakkaasti huoltoverkostojaan suhdanteiden tasaamiseksi.

Suomalaiset konepajayhtiöt ovat trimmanneet taseensa hyvään kuntoon kuluneen nousukauden aikana, joten ne sietävät hyvin pitkänkin laskusuhdanteen. Konepajojen huhti-kesäkuun tulokset olivat edelleen hyviä, eikä kannattavuus ole yrityksille mikään ongelma, Spolander korostaa.

Tilauskannat pitkiä

Alan tilauskannat ovat Spolanderin mukaan edelleen pääosin hyvät. Ne riittävät keskimäärin tammikuulle saakka.

Joukossa on muutamia hirmuja. Wärtsilän merimoottoriyksikön tilauskanta riittää kolmeksi ja puoleksi vuodeksi. Cargotecin laivojen lastinkäsittely-yksikön McGregorin tilauskanta on kaksi ja puoli vuotta.

Voimakkaan telakkasuhdanteen harjalla ratsastaneet yksiköt ovat kuitenkin saaneet jo maistaa epävarmuuden kasvusta. Kummankin yksikön tilauskirjat kevenivät huhti-kesäkuun aikana.

Ongelmat ovat näkyvissä selvemmin eräissä muissa yksiköissä. Esimerkiksi Cargotecin kevyitä Hiab-nostureita ei tilata entiseen malliin, koska kuorma-autokauppa on pysähtynyt Yhdysvalloissa.

Ulkomaiset kilpailijat kannattavampia

Suomalaiset konepajayhtiöt ovat olleet kovassa iskussa, mutta niiden kannattavuus häviää silti ulkomaisille kilpailijoille. Pohjola Pankin mukaan suomalaisyhtiöiden liikevoittoprosenttien mediaani oli alkuvuonna 9,7, kun ulkomaalaisilla pääkilpailijoilla vastaava luku oli 14,1.

Mediaani tarkoittaa lukua, jota suurempia ja pienempiä on aineistossa yhtä paljon. Mediaani poikkeaa siten jonkin verran keskiarvosta.

Kymmenen kannattavimman konepajan joukossa ei ollut kuin yksi suomalainen, Konecranesin Standard Lifting -yksikkö. Sen sijaan pienimpien liikevoittomarginaalien listalla oli seitsemän suomalaista konepajaa kymmenen joukossa. Hännän huipuksi jäi Glaston 4,1 prosentilla.

Kannattavin konepaja oli tammi-kesäkuussa Alfa Lavalin Equipment-yksikkö 24,2 prosentin liikevoittomarginaalilla. Konecranes Standard Liftingin liikevoittoprosentti oli 16,6.

Pohjola Pankin seniorianalyytikko Pekka Spolander huomauttaa kuitenkin, että pääoman tuotolla mitattuna suomalaisyhtiöidenkin luvut ovat kautta linjan vakuuttavia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat