Talopaketteja ei saa enää markkinoida miten tahansa

Talopaketin hintojen vertailu on jatkossa helpompaa, sillä markkinointiin on laadittu nyt tarkat ohjeet.

Talopaketin ostaja on saattanut aiemmin kohdata suuria yllätyksiä, sillä esimerkiksi ”muuttovalmiiksi” mainostetun talopaketin toimitussisältö on saattanut olla eri yrityksillä hyvinkin erilainen. Nyt yritykset sitoutuvat siihen, että tietyn termin mukainen toimitussisältö tarkoittaa kaikilla samaa asiaa.

Puutteita on ollut myös talopakettimainosten hintatiedoissa. Mainoksista on saattanut puuttua jopa kokonaan tiedot siitä, mitä paketti maksaa, mitä hinnalla saa ja mitä muita pakollisia hankintoja rakennusprojektiin talopaketin lisäksi liittyy.

Kuluttajavirasto ja Pientaloteollisuus PTT ry ovat laatineet nyt alalle ohjeen hintojen ilmoittamisesta. Ostajille on puolestaan valmisteltu taulukko, johon on koottu talopakettien mainonnassa yleisesti käytetyt termit sekä se, mitä ne sisältävät. Ostaja näkee taulukosta selvästi paitsi eri pakettien sisällön, myös ne pakettiin kuulumattomat asiat, jotka hänen on talon valmistumisen kannalta pakko hoitaa ja hankkia. Näin hän pystyy saamaan aikaisempaa realistisemman kuvan hankkeen kokonaiskustannuksista.

- Talopaketti on paitsi kallis, myös yleensä ainutkertainen ostos. Harva kuluttaja on kuitenkaan rakentamisen ammattilainen, vaan täysin myyjän tarjoaman tiedon varassa. Siksi hän tarvitsee mahdollisimman selkeää, läpinäkyvää ja vertailukelpoista tietoa eri vaihtoehdoista, sanoo johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat