Tallit ja kuljettajat vuonna 2000

Julkaistu 29.02.2000 15:04

Tallit, kuljettajat, moottorit sekä Erkki Mustakarin arviot tallien lähtöasetelmista. Tilastotiedot on koottu ennen kauden alkua.

, Englanti

Auto: MP4-15 Moottori: Mercedes Benz V10 (Ilmor) Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Ron Dennis Teknillinen johtaja: Adrian Newey

Photo: Mark Thompson/AllsportPhoto: Mark Thompson/AllsportAllsport

1. Mika Häkkinen, Suomi s. 28.9.1968 Helsinki, Suomi
128 GP-kilpailua, 14 voittoa, 21 paalupaikkaa, 13 nopeinta kierrosta, 294 pistettä, Maailmanmestari 1998, 1999
Aikaisemmat F1-tallit: Lotus 91-92, McLaren 93-99

Photo: Mark Thompson/AllsportPhoto: Mark Thompson/AllsportAllsport

2. David Coulthard, Iso-Britannia (Skotlanti) s. 27.3.1971 Twynholm, Skotlanti.
90 GP-kilpailua, 6 voittoa, 8 paalupaikkaa, 11 nopeinta kierrosta, 221 pistettä.
Aikaisemmat F1-tallit: Williams 94-95, McLaren 96-99

Sen jälkeen kun Adrian Newey tuli 1997 Williamsilta McLarenin teknilliseksi johtajaksi ja otti McLaren-autojen suunnittelun vastuulleen, talli on ollut kiistatta paras. Samanaikaisesti Mercedes Benzin F1-moottorit paransivat sekä suorituskykyään, että luotettavuuttaan ja yhtälailla niiden merkitys kausien 1998 ja 1999 menestyksissä on ollut merkittävä.

Mika Häkkinen, kaksinkertainen maailmanmestari, on nostanut kolmen viimeisen kauden aikana oman suoritustasonsa sille tasolle, että vain harvat pystyvät tällä hetkellä horjuttamaan hänen paikkaansa koko sarjan parhaana kuljettajana. Mikan kanssa yhtä monta kilpailua (128) ajanut Michael Schumacher on ainoa kuljettaja, näin ennakkoon arvioiden, joka ajaa suomalaisen kanssa samalla tasolla. Kolmas perättäinen maailmanmestaruus on Mikan tavoitteena eikä tavoitetta tarvitse pitää mitenkään ylimitoitettuna.

David Coulthard on loistava kuljettaja, mutta auttamattomasti epätasaisempi kuin Häkkinen. Hyvänä päivänä häntä ei voita kukaan, ainakaan nykyisellä kalustollaan ajaessaan, mutta niitä hyviä päiviä saisi olla koko ajan, jos hän mielii tosissaan syrjäyttää Häkkisen McLarenin paremman kuljettajan pallilta.

, Italia

Auto: F1-2000
Moottori: Ferrari 049 V10
Renkaat: Bridgestone
Tallipäällikkö: Jean Todt
Teknillinen johtaja: Ross Brawn

Ferrari - Schumacher, MichaelFerrari - Schumacher, MichaelCopyright MTV Oy 2000

3. Michael Schumacher, Saksa s. 3.1.1969 Kerpen, Saksa
127 GP-kilpailua, 35 voittoa, 22 paalupaikkaa, 38 nopeinta kierrosta, 570 pistettä, Maailmanmestari 1994 ja 1995.
Aikaisemmat F1-tallit: Jordan 91, Benetton 91-95, Ferrari 96-99

Ferrari - Barrichello, RubensFerrari - Barrichello, RubensCopyright MTV Oy 2000

4. Rubens Barrichello, Brasilia s. 23.5.1972, Sao Paulo, Brasilia
112 GP-kilpailua, 0 voittoa, 2 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 79 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Jordan 93-96, Stewart 97-99

16 vuoden tauon jälkeen Ferrari onnistui vihdoinkin voittamaan maailmanmestaruuden, tosin vain valmistajien sarjassa, mutta kuitenkin. Se on hyvä pohja aloittaa uusi vuosituhannes autoilun kuninkuusluokassa.

Viidettä kauttaan Ferrarilla aloittava Michael Schumacher on toinen kahdesta vahvimmasta mestaruuden tavoittelijasta. Hänen viime kautensa meni pilalle Britannian osakilpailun onnettomuuden seurauksena, missä hän katkaisi oikean jalan sääriluunsa ja oli pakoitettu jättämään kuusi osakilpailua väliin. Paluunsa jälkeen hän otti kaksi paalupaikkaa, yhden voiton ja yhden toisen sijan.

Nyt alkavalla kaudella hänen ainoana rasitteenaan on voittamisen pakko, joka ei tee kaudesta ainakaan helpompaa. Eddie Irvinen tilalle palkattu brasilialaiskuljettaja, Rubens Barrichello, on myös suurten odotuksien kohteena. Kokenut ja nopea Barrichello voi olla kauden suuria yllättäjiä, mutta yhtä hyvin hän voi huomata Schumacherin parina olemisen tuskaiseksi ja raskaaksi kokemukseksi.

Mikäli Ferrari on heti kauden alusta alkaen mukana muiden huippujen vauhdissa, silloin Ferrarilla voi olla kaikki mahdollisuudet jopa tuplamestaruuksien ottamiseen.

, Irlanti/Englanti

Auto: EJ10 Moottori: Mugen-Honda MF-301 HE V10 Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Eddie Jordan Teknillinen johtaja: Mike Gascoyne Testikuljettaja: Tomas Enge, Tsekki

Jordan - Frentzen, Heinz-HaraldJordan - Frentzen, Heinz-HaraldCopyright MTV Oy 2000

5. Heinz-Harald Frentzen, Saksa s. 18.5.1967 Mönchengladbach, Saksa
97 GP-kilpailua, 3 voittoa, 2 paalupaikkaa, 6 nopeinta kierrosta, 142 pistettä
Aikaisemmat tallit: Sauber 94-96, Williams 97-98

Jordan - Trulli, JarnoJordan - Trulli, JarnoCopyright MTV Oy 2000

6. Jarno Trulli, Italia s. 13.7.1974 Pescara, Italia
45 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 11 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Minardi 97, Prost 97-99

Eddie Jordanin johtama Jordan-talli on osoittanut, että kovalla työllä ja hyvien ihmisten avulla myös pienemmillä taloudellisilla mahdollisuuksilla varustettu talli voi nousta Ykkösissä huipulle. Jordanin nousun takana ovat olleet onnistunut organisaation kasvattaminen, hyvien sponsoreiden löytäminen ja kohdalleen osunneet kuljettajavalinnat.

Heinz-Harald Frentzenin luultiin jo olleen menneen talven lumia, kunnes hän Jordan-tallin ympäristössä onnistui ammentamaan itsestään irti sellaisia ominaisuuksia, joista ei Williams-vuosien aikana (1997-1998) nähty kuin väläyksiä. Frentzen on myös alkavan kauden suuria F1-kuljettajia, kuitenkin sillä erolla viime vuotiseen verrattuna, että nyt häneltä odotetaan koko ajan hyviä suorituksia.

Prostilta Jordanille siirtynyt Jarno Trulli on tiukan paikan edessä. Hänet tiedetään nopeaksi ja suureksi lahjakkuudeksi, jonka pitäisi viimeistään alkavalla kaudella osoittaa häneen kohdistuneet arviot oikeiksi. Mikäli Trulli on niin hyvä kuin uskotaan, Jordanilla on edessään hyvä kausi.

Mike Casgoynen suunnittelema EJ10-auto on osoittautunut testeissä heti nopeaksi ja sekin on hyvä enne. Mugen-Hondan-moottorit ovat kiistatta parhaiden F1-moottorien sarjassa, joten koko paketti vaikuttaa hyvältä. Nyt on vain näytettävä, että homma hoituu.

, Englanti

Auto: Jaguar R1 Moottori: Jaguar-Cosworth CR2 V10 Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Neil Ressler Teknillinen johtaja: Gary Anderson Testikuljettaja: Luciano Burti, Brasilia

Jaguar - Irvine, EddieJaguar - Irvine, EddieCopyright MTV3i/AP GraphicsBank 2000

7. Eddie Irvine, Pohjois-Irlanti s. 11.10.1965, Newtownards, P-Irlanti
97 GP-kilpailua, 4 voittoa, 0 paalupaikkaa, 1 nopein kierros, 173 pistettä.
Aikaisemmat F1-tallit: Jordan 94-95, Ferrari 96-99

Jaguar - Herbert, JohnnyJaguar - Herbert, JohnnyCopyright MTV3i/AP GraphicsBank 2000

8. Johnny Herbert, Iso-Britannia s. 27.6.1964 Romford, Englanti
144 GP-kilpailua, 3 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 98 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Benetton 89, Tyrrell 89, Lotus 90-94, Ligier 94, Benetton 94-95, Sauber 96-98, Stewart 99

Odotukset Jaguarin kohdalla ovat korkealla. Ford Motor Companyn omistama talli on satsannut paljon tulevaisuuteen ja se tulevaisuus alkaa Melbournessa maaliskuun 12. päivänä. Vuosi sitten Rubens Barrichello otti Australiassa viidennen sijan Stewart-Fordillaan ja vaihtelevan kauden aikana keräsi tarpeeksi pisteitä yhdessä Johnny Herbertin kanssa, nousten lopulta Stewartin tallien välisessä kisassa neljänneksi parhaaksi. Sen jälkeen Stewart-Ford muutti nimensä Jaguar F1 Racing-talliksi. Barrichello lähti Ferrarille ja Ferrarin Eddie Irvine siirtyi Jaguarille. Nyt on vain odotettava ja katsottava kumpi osapuoli hyötyi siirroista enemmän.

Jaguarin talvitestejä uudella Jaguar R1-autolla ovat kiusanneet monet pienet viat ja testikilometrien määrä on jäänyt paljon suunniteltua vähäisemmäksi. Ainoastaan aika näyttää kuinka paljon se merkitsee kilpailukyvyn suhteen kauden alkupuoliskolla. Voi olla, että Jaguar ei ole parhaassa iskussa heti kauden alussa, mutta tallin mahdollisuudet tuntien, pian se nousee ahdistelemaan kahta suurta, Ferraria ja McLarenia.

, Englanti

Auto: FW22 Moottori: BMW V10 Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Frank Williams Teknillinen johtaja: Patrick Head Testikuljettaja: Bruno Junquiera, Brasilia

Williams - Schumacher, RalfWilliams - Schumacher, RalfCopyright MTV Oy 2000

9. Ralf Schumacher, Saksa s. 30.6.1975 Huerth, Saksa
49 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 1 nopein kierros, 59 pistettä
Aikaisemmat tallit: Jordan

Williams - Button, JensonWilliams - Button, JensonCopyright MTV Oy 2000

10. Jenson Button, Englanti s. 19.1.1980, Frome, Somerset, Englanti
Ensimmäinen kausi F1:ssä

Tupakkasponsoreista, ranskalaisista Supertecin moottoreista ja italialaisesta Alex Zanardista luovuttuaan, voidaan sanoa, että Williamsilla eletään suurten muutosten aikaa. Tupakkarahojen tilalle löytyi tietokonejätin rahaa, moottorit vaihtuivat saksalaisiin BMW:n moottoreihin ja Zanardin tilalle talli palklkkasi vasta 20-vuotiaan britin, Jenson Buttonin.

Toivotaan, että tämä napin (=Button) valinta oli oikeaan osunut liike ja nousu kohti F1-maailman huippua pääsisi jälleen tosissaan liikkeelle. BMW on ainakin ollut omissa lausunnoissaan varovainen, eikä odota suuria ihmeitä alkavalla kaudella.

Kuljettajapuolella Ralf Schumacher, 24, edustaa kokemusta ja vaikka onkin edelleen hyvin nuori, on kiistatta kovan luokan rattimies jo tällä hetkellä. Jenson Button on suuri arvoitus, johon kuitenkin brittimedia näyttää uskovan kuin uuteen Messiakseen.

Eiköhän palkintosijoja irtoa muutama, mutta voittoihin asti eivät eväät taida tällä kaudella riittää.

, Italia/Englanti

Auto: B200 Moottori: Playlife-Supertec V10 Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Rocco Benetton Teknillinen johtaja: Pat Symonds Testikuljettaja: Hidetoshi Mitsusada, Japani

Benetton - Fisichella, GiancarloBenetton - Fisichella, GiancarloCopyright MTV3i/AP GraphicsBank 2000

11. Giancarlo Fisichella, Italia s. 15.2.1973 Rooma, Italia
57 GP-kilpailua, 0 voittoa, 1 paalupaikka, 1 nopein kierros, 49 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Jordan 97, Benetton 98-

Benetton - Wurz, AlexBenetton - Wurz, AlexCopyright MTV Oy 2000

12. Alexander (Alex) Wurz, Itävalta s. 15.2.1974 Wauthofen, Itävalta
35 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 1 nopein kierros, 24 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Benetton 97-

Viiden vuoden alamäen katkaiseminen on tallin päätavoite alkavalla kaudella. Tekniset edellytykset Benettonilla ovat hyvät, mutta Akilleen kantapäänä ovat kehityksestä pudonneet Supertecin moottorit. Vaikka tallin edellytykset ovatkin erittäin hyvät uudenaikaisen tehtaansa ansiosta, henkilöstöpuolella on kärsitty takaiskuja joista selviäminen ei ole helppoa.

Giancarlo Fisichella on erinomainen kuljettaja eikä hänestä paljon jää pitkä itävaltalainenkaan, Alex Wurz. Heidän on vain pystyttävä parhaimpaansa silloin kuin muilla on vastoinkäymisiä ja sitä kautta tallin kuskit saattavat näkyä jopa palkintokorokkeella kauden aikana. Olihan Fisichella viime kaudellakin Kanadassa toinen!

, Ranska

Auto: AP03 Moottori: Peugeot A20 V10 Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Alain Prost Teknillinen johtaja: Alan Jenkins Testikuljettaja: Stephane Sarrazin, Ranska

Prost - Alesi, JeanProst - Alesi, JeanCopyright MTV Oy 2000

14. Jean Alesi, Ranska s. 11.6.1964 Avignon, Ranska
166 GP-kilpailua, 1 voitto, 2 paalupaikkaa, 4 nopeinta kierrosta, 49 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Tyrrell 89-90, Ferrari 91-95, Benetton 96-97, Sauber 98-99

Prost - Heidfeld, NickProst - Heidfeld, NickCopyright MTV Oy 2000

15. Nick Heidfeld, Saksa s. 10.5.1977 Mönchengladbach, Saksa
Ensimmäinen kausi F1:ssä

Alain Prost on rakentanut talliaan nyt kaksi kokonaista kautta ja rakentamisesta pitäisi nyt päästä irti ja aloittaa vihdoinkin kunnon tulosten tekeminen. Voi olla, että Peugeotin voimavarat eivät aivan riitä nostamaan Prostin autoja palkintokorokkeelle asti, mutta pisteitä heidän pitäisi ehdottomasti kerätä enemmän kuin viime kaudella (9). Jean Alesissa ja nuoressa Nick Heidfeldissä tallilla on kaksi mielenkiintoista kuljettajaa, jotka saattavat yllättää niin hyvässä kuin pahassakin. Alesin ura on jo ehtoopuolella, eikä häneltä kannata odottaa mitään ihmetekoja, mutta hyvänä päivänä hän näyttää täysiveriseltä ammattilaiselta ja silloin hän on kova luu kenelle tahansa.

Nick Heidfeld on eräänlainen Michael Schumacher -klooni, joka voi olla uusi, toisen polven, kivenkova sakukuski, mutta helpolla ei hänkään pääse. Alesin lyöminen tekisi hyvää jatkouraa ajatellen ja sen myös Nick-poika hyvin tietää.

Auto: Sauber C19 Moottori: Petronas SPE 04A V10 (Ferrari 048 V10) Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Peter Sauber Teknillinen johtaja: Leo Ress Testikuljettaja: Enrique Bernoldi, Brasilia

Sauber - Diniz, PedroSauber - Diniz, PedroCopyright MTV Oy 2000

16. Pedro Diniz, Brasilia s. 22.5.1970 Sao Paulo, Brasilia
82 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 10 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Forti 95, Ligier 96, Arrows 97-98, Sauber 99

Sauber - Salo, MikaSauber - Salo, MikaCopyright MTV Oy 2000

17. Mika Salo, Suomi s. 30.11.1966, Helsinki
76 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 25 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari

Sauber on ollut keskikastin talli siitä lähtien kun tuli 1993 Ykkösiin. Avauskauden 12 pistettä oli loistava saavutus ja jos talli pystyy samaan nyt, kahdeksan vuotta myöhemmin, se olisi hyvä saavutus. Kiinteämpi yhteistyö Ferrarin kanssa saattaa poikia parempia tuloksia kuin vuosi sitten ja siihen on pakko uskoa, muuten tallin tulevaisuus ei näytä yhtään sen paremmalta kuin tähänkään asti.

Mika Salo ja Pedro Diniz ovat paljon vartijoina. Varsinkin Salo, johon ainakin tallin sisällä suurimmat odotukset kohdistuvat. Ferrari-näytöt viime kesältä saivat Peter Sauberin innostumaan ja nyt Mikan pitää vain kanavoida kaikki tuo innostuminen hyviksi tuloksiksi. Jos hän siinä onnistuu, niin silloin Salo voi olla tyytyväinen.

Pisteitä on pakko saada vaikka muiden epäonnistumisten kustannuksella. Niin se on kivikovassa F1-maailmassa.

, Englanti

Auto: A21 Moottori: Supertec V10 Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Tom Walkinshaw Teknillinen johtaja: Mike Coughlan Testikuljettaja: Tom Coronel, Alankomaat

Arrows - De La Rosa, PedroArrows - De La Rosa, PedroCopyright MTV Oy 2000

18. Pedro de la Rosa, Espanja s. 24.2.1971 Barcelona, Espanja
16 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 1 piste

Arrows - Verstappen, JosArrows - Verstappen, JosCopyright MTV Oy 2000

19. Jos Verstappen, Alankomaat s. 4.3.1972 Montfort
57 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 11 pistettä
Aikaisemmat F1-tallit: Benetton, Stewart

Arrowsin loistavat testiajat talven testiradoilla viittaavat siihen, että Tom Walkinshawn uhkapeli Supertecin moottorien saamiseksi olisi ollut onnistunut veto. Herää kuitenkin pienoinen epäilys, että kierrosajat olisi tehty sääntöjenvastaisilla (=alipainoisilla) autoilla vain potentiaalisten sponsoreiden houkuttelemiseksi. Niin ovat pienet tallit tehneet ennenkin. Jos näin ei ole toimittu, silloin Arrowskin voi katsella tulevaisuuteen hyvillä mielin.

Pedro de la Rosassa ja Jos Verstappenissa Arrowsilla on kaksi kuljettajaa jotka tuskin koskaan tulevat taistelemaan Ykkösten maailmanmestaruuksista, mutta kelpo kuskeja he ovat joka tapauksessa. Ja varsinkin sponsoreiden keräämisessä tallilleen. Jokainen saavutettu piste tulee olemaan pieni ihme alkavalla kaudella.

Auto: M200 Moottori: Fondmetal V10 (Ford-Cosworth) Renkaat: Bridgestone Tallipäällikkö: Cesare Fiorio Teknillinen johtaja: Gustav Brunner Testikuljettaja: Fernando Alonso, Espanja

Minardi - Gene, MarcMinardi - Gene, MarcCopyright MTV Oy 2000

20. Marc Gené, Espanja s. 29.3.1974 Sabadell (Barcelona)
16 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 1 piste
Aikaisemmat tallit: Minardi 99

Minardi - Mazzacane, GastonMinardi - Mazzacane, GastonCopyright MTV Oy 2000

21. Gaston Mazzacane, Argentiina
Ensimmäinen kausi F1:ssä

Minardi-tallin mukanaolo formula ykkösissä on ollut kahden hienon miehen, Giancarlo Minardin ja Gabriele Rumin, elämäntyön päätavoite. Miehet ovat vieneet pienen Faenzalaisen tallin läpi vaikeiden ja erittäin vaikeiden aikojen.

Vaikka tallin palveluksessa on tälläkin hetkellä paljon hyviä ja osaavia ihmisiä, se ei riitä, kun taloudellisesti ollaan koko ajan eletty kädestä suuhun.

Espanjalaisen telejättiläisen, Telefonican, rahojen avulla tallilla saattaa olla alkamassa uusi elämä, mutta merkkejä siitä ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt.

Marc Genen ja varsinkin Gaston Mazzacanen kiinittäminen kuljettajiksi, ei kerro suurten tavoitteiden asettelusta. Näyttää siltä että jälleen kerran on tavoitteena olla vain mukana ja sekin tulee olemaan vaikeata, sillä varsinkin Mazzacanen taidoilla ei aina ylletä edes aika-ajoissa niiden joukkoon jotka pääsevät kisaan mukaan (107%:n sääntö).

, Englanti

BAR - Villeneuve, JacquesBAR - Villeneuve, JacquesCopyright MTV Oy 2000

22. Jacques Villeneuve, Kanada s. 9.4.1971 St. Jean sur Richelieu, Kanada
65 GP-kilpailua, 11 voittoa, 13 paalupaikkaa, 9 nopeinta kierrosta, 180 pistettä
Maailmanmestari 1997
Aikaisemmat F1-tallit: Williams 97-98

BAR - Zonta, RicardoBAR - Zonta, RicardoCopyright MTV Oy 2000

23. Ricardo Zonta, Brasilia s. 23.3.1976 Curitiba, Parana, Brasilia
12 GP-kilpailua, 0 voittoa, 0 paalupaikkaa, 0 nopeinta kierrosta, 0 pistettä

Vuosi sitten talvella BAR-tallista puhuttiin usein Super-tallina, joka tulee mullistamaan formula ykköset ennennäkemättömällä suhtautumisellaan kaikkeen mitä se tekee. Puhe oli puhdasta markkinamiesten uhoilua, joka puhkesi myöhemmin kuin ohut saippuakupla. Hyvistä kuljettajista, Jacques Villeneuvesta ja Ricardo Zontasta, huolimatta talli ei onnistunut ottamaan yhtään ainoata pistettä viime kauden aikana ja jäi lopulta tallien välisessä kisassa viimeiseksi. Niitä syitä on turha enää pohtia, mutta kovat paineet niistä on kuitenkin jäänyt kaikkien tallin johtomiesten niskaan.

Nyt on käytössä uusi Hondan-moottori ja sen pitäisi paremman työmoraalin lisäksi muuttaa kaiken. Käykö niin, selviää pian.

Tuoreimmat aiheesta

F1