Tallinkin uudesta laivasta tuli Star

Varustamo on tilannut italialaiselta telakkayhtiöltä vielä toisen samanlaisen aluksen. Tänään nimen saanut lautta aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Tallinnan välillä keväällä.

Virolaisen Tallink-varustamon uuden autolautan nimeksi tuli Star. Laiva kastettiin ja laskettiin vesille tänään Aker Yardsin telakalla Helsingissä.

Star on uudentyyppinen nopea autolautta, joka kykenee liikennöimään läpi vuoden Helsingin ja Tallinnan välillä. Alus sijoittuu nykyisten pika-alusten ja suurten risteilijälauttojen väliin. Pika-alukset eivät kykene lähtemään merelle kovilla myrskyillä tai talvijäissä.

Uusi laiva aloittaa liikennöinnin ensi keväänä. Matka-aika Suomenlahden yli on hitusen alle kaksi tuntia.

Tallink on tilannut myös toisen samanlaisen aluksen, jonka rakentaa italialainen telakkayhtiö Fincantieri. Sisarlaivan on määrä tulla liikenteeseen tammikuussa 2008.

Tallinkin myynti- ja markkinointijohtaja Peter Roose kertoi, että yhtiö harkitsee Meloodia-autolauttansa sekä yhden pika-aluksen myyntiä uusien laivojen tieltä. Yhtiöllä on tällä hetkellä 21 laivaa seitsemällä reitillä.

Star kykenee kuljettamaan 1900 matkustajaa, kun aiemmin tänä vuonna liikennöintinsä aloittaneeseen risteilyalus Galaxyyn mahtuu 2800 matkustajaa.

Sen sijaan autoja Star pystyy kuljettamaan enemmän, sillä siinä on autokaistoja yhteensä kaksi kilometriä Galaxyn 1130:tä metriä vastaan.

Rikkipitoisuus 1,5 prosenttia

Tallink Siljan toimitusjohtaja Keijo Mehtonen kertoi yhtiön ajavan uutta laivaa polttoaineella, jonka rikkipitoisuus on 1,5 prosenttia. Hänen mukaansa Tallink käyttää 0,5-prosenttista polttoainetta vain vanhoilla Siljan laivoilla Suomen ja Ruotsin välillä sekä kaikissa aluksissa Tukholman saaristossa.

Polttoaineen rikkipitoisuus nousi esille alkuviikosta, kun ruotsalainen televisiokanava väitti Tallinkin aikovan siirtyä edullisempaan 1,5 prosentin polttoaineeseen myös Siljan laivoilla. Tallink kiisti jyrkästi väitteen.

Itämeren laivaliikennettä säätelevän sopimuksen mukaan suurin sallittu rikkipitoisuus on 1,5 prosenttia, jota Tallink kertoo noudattavansa. Sen sijaan valtamerillä rahtilaivat voivat ajaa raskaalla polttoöljyllä, jonka rikkipitoisuus saattaa olla jopa 4,5 prosenttia.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat