Tällaiseen hyväntekeväisyyteen suomalainen osallistuu

– Jos löytyy syöpäsairas, valkoihoinen, jolla on jalka katki, niin sinne tuki kasautuu ja toisaalta toisessa päässä on ylivelkaantunut alkoholisti, entinen linnakundi, niin meidän halukkuus auttaa häntä on huomattavasti pienempi.

Näin arvioi karkeasti suomalaisten auttamishalua sosiologian professori Juho Saari Itä-Suomen yliopistosta.

Vaaka ry:n vauvakassit

  • Tavoitteena kerätä 800 vauva kassia Sortavalan ja Viron Rakveren vähävaraisille lapsiperheille
  • Toteutettu aiemmin valtakunnallisesti vuonna 2004
  • Kassiin pakataan toppavaatteet, seitsemän sisävaatekertaa, sukat, aluspipo, lakana, pyyhe ja ensilelu

– Me teemme hyvin tarkkaa arviota kohteen suhteen ja meidän auttamishalumme kanavoituu hyvin nopeasti sellaisin kohteisiin, joita pidämme kunniallisina, Saari jatkaa.

Arviot konkretisoituvat avustusjärjestöjen arjessa.

Valtakunnallinen hyväntekeväisyysjärjestö Vaaka ry. on kerännyt syksyn aikana vauvakasseja, eräänlaisia "äitiyspakkauksia" Sortavalaan ja Viron Rakvereen.

Järjestön tiedottajan mukaan moni keräykseen lähtenyt katsoo motiivikseen solidaarisuuden. 

– Monet osallistujat ovat äitejä, joilla on jäänyt kotiin lapsilta pieneksi menneitä vaatteita. Osa haluaa sitten ostaa ihan uuttakin ja antaa sen lahjana ikään kuin äidiltä äidille, Vaaka ry:n puheenjohtaja Nina Korppas sanoo.

Pitkäaikainen avustaminen ei innosta

Sosiologian professori Juho Saaren mukaan on vaikea eritellä tyypillistä suomalaista hyväntekijää esimerkiksi sukupuolen tai tulotason mukaan.

– Olennaista on se, miten hän suhtautuu kohteeseensa: Näkeekö hän kohteen kaukaisena ja muukalaisena tai hänestä riippumattomana vai onko hän kytkeytynyt tähän kohteeseen.

Specsaversin silmälasikampanja

  • Optikkoketju Specsaversin ja Vision For All -yhdistyksen silmälasikeräys järjestettiin syksyn aikana.
  • Ketjun liikkeisiin tuotiin 7500 silmälasit
  • Vapaaehtoinen optikkoryhmä lähtee marraskuussa Pohjois-Tansaniaan tekemään näöntarkastuksia ja lahjoittamaan laseja apua tarvitseville.

Saaren mukaan suomalaiset eivät ole myöskään innokkaita sitoutumaan pitkäaikaiseen avustussuhteeseen.

Optikkoketju Specssavers toteutti jälleen silmälasi keräyksen Tansaniaan. Puolitoistakuukautisen kampanjan aikana Specsavers liikkeisin ympäri Suomea lahjoitettiin 7500 silmälasiparia.

– Kyllä naiset ovat tuoneet laseja eniten ja monia toki kiinnostaa kenelle silmälasit sitten päätyvät, Specssavers Finlandin viestintäjohtaja Irene Hernberg kertoo.

– Se myös herättää luottamusta, kun meillä on näyttää kuvia aikaisemmilta silmälasien viemisreissuilta.


Lue myös:

    Uusimmat