Taksimaksujen korotus ajaa kuntia ahtaalle

Taksimatkojen hinnat nousevat huomenna reilulla kolmella prosentilla koko maassa. Samalla myös taksien laadunvalvonta kiristyy.

Taksimaksujen korotukset sivaltavat kuntia rankemmalla kädellä kuin kuluttajia.

Kuntaliitto on jo saanut yhteydenottoja kunnilta, joissa koulukyytien hinnat ovat yllättäen nousseet huomattavasti kuluttajille lankeavaa, liikenne- ja viestintäministeriön hyväksymää 3,3 prosentin korotusta enemmän.

- Yhteydenotoissa on tullut ilmi, että joissakin kunnissa taksikuljetusten hinta on noussut jopa kymmenisen prosenttia. Ministeriön vahvistama taksakorotus koskee vain kuluttajahintoja, mutta kuntien osalta korotukset tulevat kilpailutuksen ja markkinahinnan kautta, kertoo liikenneinsinööri Silja Siltala Kuntaliitosta.

Kuntien tämän vuoden budjeteissa ennakoitua suurempaan korotukseen ei ole osattu varautua. Kunnat joutuvat ahtaalle, sillä koulukyydit on hinnasta riippumatta järjestettävä.

- Jostain se raha on vain löydyttävä. Koululaisia ei voi jättää kuljettamatta siksi, että ei olisi rahaa. Kyllä joissakin kunnissa tästä voi tulla ongelmia, Siltala toteaa.

- Maaseutukunnissa pulmat ovat suurimmat, kun kouluverkon harventuminen on lisännyt taksikuljetusten määrää entisestään.

"Tämä on yksi lisärikka rokassa"

Monien maaseutukuntien ongelma on paitsi julkisen liikenteen puute myös se, että taksialalla ei pikkukunnissa muodostu kilpailua. Juupajoen kunnassa Pirkanmaalla ongelmaan on törmätty konkreettisesti.

- Kyllä meillä kilpailutuksen myötä hinta nousi reilusti edellisvuosista. Tarkkaa summaa on vaikea tässä vaiheessa arvioida, mutta ei se kolme prosenttia varmasti riitä alkuunkaan, harmittelee hallintojohtaja Aarne Ohtonen.

Juupajoen noin 230 peruskoululaisesta puolet kulkee koulumatkansa ainakin toiseen suuntaan taksilla. Kunnan tämän vuoden budjetissa taksimaksujen suureen korotukseen ei ole varattu rahaa.

- Ensi vuoden budjetissa asiaa sitten katsotaan. Sitä ei pysty sanomaan, mistä ylimääräinen raha tänä vuonna otetaan, mutta tämä on nyt yksi lisärikka rokassa, Ohtonen toteaa.

Miljoonien eurojen lisälasku vuosittain

Petäjäveden kunnassa Keski-Suomessa on koulukuljetuksessa 250 oppilasta, joista yli sata kulkee taksilla. Toimistosihteeri Anneli Rahikaisen mukaan Petäjävedellä korotukset ovat olleet keskitasoa, mutta kustannusvaikutuksen arvioiminen on vielä liian aikaista.

- Kyllä tämä ilman muuta paineita tuottaa, koska Petäjävedellä monet asuttavat maaseutua emmekä halua, että maaseutu autioituu. Tällaisten ongelmien kanssa painivat varmasti kaikki maalaiskunnat, ja ikäväähän se on, mutta kuntien on vain pakko sopeutua asiaan, Rahikainen sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön laskelmien mukaan taksien taksankorotus merkitsee valtiolle, kunnille ja Kelalle noin seitsemän miljoonan euron lisäkustannuksia vuodessa. Kuntaliiton Siltala kuitenkin muistuttaa, että luku voi todellisuudessa olla kuntien osalta suurempi.

- Arvio on todennäköisesti laskettu 3,3 prosentin korotuksen perusteella. Kuntaliitto onkin esittänyt ministeriölle, että taksilain muutoksen vaikutuksia kuntien kustannuksiin selvitettäisiin tarkemmin.

Julkishallinnon osuus taksien 641 miljoonan euron kokonaisliikevaihdosta on noin kolmasosa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat