Taksiliitto: Työaikasäätely vaikeuttaisi taksitoimintaa

Taksimatkat kallistuisivat, jos EU:n komission ehdotus maantieliikenteen työajoista toteutuu, varoittaa Taksiliitto. Taksiliitto kirjelmöi asiasta tänään työministeri Liisa Jaakonsaarelle.

Tiukemmat työaikasäännöt johtaisivat Taksiliiton mukaan siihen, että taksin saaminen öisin vaikeutuisi selvästi, ja olisi maaseudulla lähes mahdotonta. Liiton mielestä taksiliikennettä pitää säädellä kansallisella tasolla.

Komission ehdottamat lepoaikasäännöt on kirjoitettu ensisijaisesti raskaan liikenteen oloja silmälläpitäen, eivätkä ne Taksiliiton mukaan sovellu taksialalle.

Taksimatkat ovat lyhyitä, ja suuri osa kuljettajan ajasta kuluu asiakkaiden odotteluun, joten väsyminen ole yhtä suuri ongelma kuin raskaassa liikenteessä, jossa ajetaan pitkiä reittejä, liitto huomauttaa.

Haja-asutusalueilla suuri osa taksiyrittäjistä toimii kotoaan ja päivystää ympärivuorokautisesti. Näiden kuljettajien olisi käytännössä mahdotonta pitää direktiiviehdotuksen mukaista 35 tunnin yhtäjaksoista viikkolepoa. Seurauksena direktiivin toteutumisesta olisi, että päivystys loppuisi, liitto varoittaa. Direktiivin yksi tavoite on vähentää kilpailun vääristymiä asettamalla itse ajavat pienyrittäjät ja suuret palkallisia kuljettajia käyttävät yritykset samalle viivalle. Taksiliiton mukaan tämä perustelu ei taksialalla päde; Suomessa kaikki taksiyritykset ovat pieniä, mies ja auto -yrityksiä, jotka palkkaavat muutaman kuljettajan.

Liitto arvostelee myös määräystä, jonka mukaan työajaksi pitäisi laskea myös auton puhdistaminen ja huolto. Tätä olisi mahdotonta valvoa, ja se heikentäisi yleistä lain kunnioitusta, liitto arvioi.

Myös raskaan liikenteen edustajat ovat arvostelleet direktiiviehdotusta epäkelvoksi.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat