Taksijärjestelmä saattaa muuttua

Suomen luvanvarainen taksijärjestelmä on vaarassa sortua. Samalla romukoppaan joutaisi myös kyytien hintojen säätely.

Suomi saattaa joutua lopettamaan taksien määrän rajoittamisen sekä taksikyytien hintojen säätelyn. Nykyinen käytäntö voi olla ristiriidassa perustuslain kanssa ja EU patistaa avaamaan kilpailua.

Palvelujen, kuten taksikyytien tarjonnan, pitää olla mahdollisimman vapaata, ajatellaan EU:n komissiossa. Näin syntyy tervettä kilpailua, toiminta tehostuu ja hinnat pysyvät kurissa.

Suomessa taksit ovat yksi harvoista luvanvaraisista palveluelinkeinoista.

- Suurin ongelma Suomen taksijärjestelmässä on uuden direktiiviehdotuksen kannalta se, että meillä taksilupia myönnettäessä harkitaan sitä, onko markkinoilla tilaa uusille takseille. Direktiivi taas kieltäisi tällaisen harkinnan, jossa viranomaiset pyrkivät miettimään, tarvitaanko markkinoille lisää toimijoita, sanoo kaupallinen neuvos Antti Riivari kauppa- ja teollisuusministeriöstä.

Jos direktiiviehdotus menee läpi, saisi jokainen taksin rattiin haluava itse arvioida, onko hänen palveluilleen kysyntää. Takseja tulisi varmasti lisää ja kiireiseen aikaan kyydin saisi helpommin. Taksiliiton mukaan palvelu kokonaisuudessaan kuitenkin heikkenisi, kun ajovuoroja ei enää jaettaisi.

- Silloin keskityttäisi niin sanottuun kerman kuorintaan eli oltasi ajossa vain silloin kun tuntuu siltä, että asiakkaita riittää. Muu aika jätettäsi sitten heikommalle, arvelee Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki.

Kesäkuussa kuullaan, mitä asiasta miettii Liikenneministeriön alainen työryhmä. Työryhmä pohtii taksikysymystä ennen muuta Suomen perustuslain kannalta eli sitä, rikkooko nykyinen lupakäytäntö ja taksikyydin hinnan säätely elinkeinonharjoittamisen vapautta.

Taksiliiton mielestä perustuslaki ei edellytä vapaata kilpailua taksoilla. Tähän kuitenkin päädyttäisiin, jos taksien määrää ei kontrolloitaisi, Säynätsalo uskoo.

- Kyllähän tietysti on aivan selvää, että jos ei ole lupien tarveharkintaa, niin silloin ei myöskään voi olla hintasääntelyä.

Euroopasta löytyy kuitenkin myös toisenlaisia esimerkkejä, eli kyydin hintaa voidaan säädellä, vaikka taksien määrää ei rajoitettaisikaan.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 09.03.2004).

Lue myös:

    Uusimmat