Taipalsaaren lentoturmassa yliarvioitiin lentäjien kyvyt

Vuosi sitten elokuussa tapahtuneen lento-onnettomuuden tutkintaselostus on valmistunut. Sen mukaan tuhoisa lentoturma johtui ennen kaikkea siitä, että lennonopettaja yliarvioi sekä omat kykynsä reagoida yllättäviin tilanteisiin että oppilaan lentotaidot.

Taipalsaarella tapahtui 15.8.2008 lento-onnettomuus, jossa Malmi Air Oy:n omistama ja Helsinki-Malmin lentoasemalla toimivan Patria Pilot Training Oy:n käyttämä Piper PA-28R-200 Arrow II -tyyppinen lentokone syöksyi Saimaaseen.

Lentokone tuhoutui veteen törmäyksessä täysin. Kaikki lentokoneessa olleet henkilöt, lennonopettaja ja kaksi lento-oppilasta, kuolivat välittömästi.

Materiaalivikoja ei löydetty

Muutamat silminnäkijät näkivät lentokoneen syöksymisen jälkeen siitä irronneita osia leijailemassa pilvestä ja putoavan järveen. Lentokoneen hylyn noston yhteydessä varmistui, että molemmista siivistä puuttui noin puolet ja korkeusperäsimen oikea puoli.

Tutkituissa näytteissä ei todettu metallin väsymistä eikä materiaalivikoja.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan turman välitön syy oli se, että lennonopettaja ohjasi lentokoneen sellaiseen lentotilaan, josta oikaisu turvallisesti ei sallinut virheitä. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan opettaja mahdollisesti yliarvioi oman kykynsä reagoida oppilaan virheisiin sekä oppilaan kyvyn suoriutua oikaisusta.

Lentonopeus kiihtyi suureksi ja oikaisussa käytettiin ohjainpoikkeutuksia, joiden seurauksena syntyneen kiihtyvyyden takia lentokoneen siivet katkesivat.

Opettaja oli teettänyt oikaisuharjoitussarjan kyseisellä konetyypillä vain kerran aikaisemmin. Oppilas sen sijaan ei ollut harjoitellut oikaisusuoritusta kyseisellä konetyypillä kertaakaan ennen onnettomuuslentoa.

Resurssipula vaivaa lentokoulutusta

Onnettomuustutkintakeskus huomauttaa raportissaan, että suuret oppilasmäärät ja resurssipula ovat aiheuttaneet aikataulupaineita lentokoulutusorganisaatiossa. Sen seurauksena lentojen läpikäynti oppilaiden kanssa on ollut usein puutteellista.

Tutkintalautakunta teki onnettomuustutkinnan jälkeen kuusi turvallisuussuositusta, joista kaksi on osoitettu EASA:lle, kaksi Ilmailuhallinnolle ja kaksi lentokouluille.

(MTV3)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat