Tähän on tultu - Facebook alkaa jo kytätä käyttäjiensä kauppareissuja

Facebook on paljastanut, kuinka se pystyy saamaan tietoa käyttäjiensä kauppareissuista lähimarkettiin.

Facebook on aloittanut yhteistyön ihmisten ostokäyttäytymistä tutkivan markkinointiyhtiö Datalogixin kanssa. Yhteistyön avulla Facebook pystyy yhdistämään käyttäjistään keräämät tiedot heidän ostoskäyttäytymiseensä.

Tietojen avulla mainostajat pystyvät arvioimaan Facebookissa olevien mainostensa vaikutusta.

Business Insider kertoo, että kerätyissä tiedoissa ketään ei kuitenkaan tunnisteta nimen perusteella. Jos käyttäjä on esimerkiksi luovuttanut kaupalle bonuskortin yhteydessä sähköpostiosoitteensa ja jos hän on käyttänyt samaa osoitetta myös Facebookissa, niin tiedot saadaan linkitettyä keskenään ns. "anonyymin hash-koodin" avulla.

Facebookin tarvitsee siis vain verrata palvelusta keräämiään hash-koodeja Datalogixin toimittamiin vastaaviin hash-koodeihin. Tietoja voidaan sitten hyödyntää tarkastellessa, ovatko Facebook-mainokset vaikuttaneet käyttäjien ostokäyttäytymiseen.

Facebookin mukaan yksittäisten käyttäjien ostokäyttäytymistä ei seurata, vaan Datalogix välittää vain informaatiota suurilta ihmisjoukoilta kerätyistä tiedoista.

Yksityisyydensuojajärjestö EPIC haluaa Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomission FTC:n tutkivan rikkooko yhteistyö Datalogixin kanssa Facebookin aiempia lupauksia olla käyttämättä tietynlaisia käyttäjätietoja.

Lue myös:

    Uusimmat