Taantuma ajaa mainostoimistot ahtaalle

Joka toinen mainostaja aikoo supistaa mainosbudjettiaan tänä vuonna. Kehitys on heikompaa kuin koskaan aiemmin Mainostajien liiton barometrin 30-vuotisessa historiassa.

Väheneminen johtuu talouden laskusuhdanteesta. Supistuksia suunnittelevat yritykset aikovat leikata budjettejaan tänä vuonna keskimäärin peräti 23 prosentilla. Suhteellisesti eniten vähennysaikeita on tv-kampanjoissa.

Mainostajilla on nyt toisaalta hyvät mahdollisuudet neuvotella edullisemmista mediahinnoista, sanoo Mainostajien liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski.

Mainostajista 86 prosenttia aikoo supistaa mainontaa edelleen, jos talous kiristyy nykyisestä. Lisäämistä suunnittelee barometrin mukaan vain 8 prosenttia. He kasvattavat menojaan viidenneksellä.

Mediamainonta jo vähentynyt

Kyselyn mukaan mainonta vähenee lähes kaikissa medioissa. Supistukset koskevat ennen kaikkea televisiota sekä aikakaus- ja sanomalehtiä. Myös elokuva- ja ulkomainonnan ennakoidaan supistuvan.

Lisäystä voivat odottaa vain verkko- ja mobiilimainonta, osoitteellinen suoramainonta ja myymälämainonta. Verkon osuus mediamainonnasta on kuitenkin vain 5 prosentin luokkaa.

Barometrin painuminen rajusti pakkaselle ei kerro euromääräisestä kehityksestä, vaan mainostajien aikeista. Mainonta kääntyi kuitenkin selvään laskuun jo viime vuoden lopulla.

TNS Media Intelligencen mukaan mediamainonta supistui marraskuussa 6,2 prosenttia vuotta aiemmasta. Tammi-marraskuussa se kasvoi vielä 1,6 prosenttia.

Sanomalehtien ja asiakaslehtien mainonta väheni marraskuussa voimakkaasti, noin 12 prosenttia. Televisiomainonta kasvoi marraskuussa yhä vajaat 3 prosenttia. Sanomalehtien osuus mediamainoskakusta on karkeasti puolet ja television noin viidesosa.

Mediamainontaan käytettiin toissa vuonna runsaat 1,3 miljardia euroa. Koko mainonnan määrä nousi vajaaseen 3 miljardiin euroon.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat