Tuoreen tutkimuksen mukaan Intiassa asuvat maailman stressaantuneimmat naiset. Suomi ei ole mukana 21 tutkimukseen osallistuneen maan listalla.
Nielsen Company julkaisi tuoreen tutkimuksen, jossa selvitettiin naisten kulutustottumuksia ja median käyttöä ympäri maailmaa. The Women of Tomorrow -tutkimukseen osallistui 6 500 naista 21 maassa. Tutkimusta tehtiin vuoden 2011 helmikuusta huhtikuuhun.
Tutkimuksessa paljastui, että 87 prosenttia intialaisista naisista tuntee olonsa stressaantuneeksi suurimman osan ajasta: 82 prosenttia paljasti, ettei heillä ole lainkaan aikaa rentoutua. Intialaiset naiset eivät kuitenkaan ole yksin; suurin osa (74 prosenttia) meksikolaisista naisista ja 69 prosenttia venäläisistä naisista kokee myös stressin tunnetta usein.
Näissä maissa asuvat stressaantuneimmat naiset:
1. Intia (87 %)
2. Meksiko (74%)
3. Venäjä (69%)
4. Brasilia (67%)
5. Espanja (66%)
6. Ranska (65%)
7. Etelä-Afrikka (64%)
8. Italia (64%)
9. Nigeria (58%)
10. Turkki (56%)
11. Iso-Britannia (55%)
12. U.S.A. (53%)
13. Japani (52%)
14. Kanada (52%)
15. Australia (52%)
16. Kiina (51%)
17. Saksa (47%)
18. Thaimaa (45%)
19. Etelä-Korea (45%)
20. Malesia (44%)
21. Ruotsi (44%)
Roolit hämmentävät
Nielsenin kyselyn mukaan naisten moninaiset roolit ovat syynä korkeaan stressitasoon. Eri maissa vallitsevat erilaiset yhteiskunnalliset infrastruktuurit vaikuttavat elämän stressaavuuteen.
The Economic Times -lehti kirjoittaa, että Intiassa yritykset ja työpaikat ovat kehittyneet ja nykyaikaistuneet, mutta yhteiskunta pysyy muuttumattomana. Tästä syystä intialaiset naiset joutuvat tasapainoilemaan modernin urakehityksen sekä perinteisen kotielämän välillä, mikä aiheuttaa stressiä.
Vaihtelevat kulutustottumukset
Reuters-uutistoimiston mukaan stressitason lisäksi intialaisten naisten kulutustottumukset eroavat muista. He käyttävät suuren osan tienesteistään omiin tarpeisiinsa. Yli kolmasosa kertoi kuluttavansa käytettävissä olevat tulonsa terveys- ja kauneustuotteisiin.
Kehittyvien talouksien maissa naiset käyttävät tulonsa vaatteisiin, hyvinvointi- ja kauneustuotteisiin, elintarvikkeisiin sekä lapsiinsa. Kehittyneiden talouksien maissa naiset käyttävät rahansa lomiin, lainojen maksuun tai säästävät ne.
– Yhä suurempi osa naisista ympäri maailmaa nostaa koulutustasoaan, liittyy työelämään ja tuo tuloja kotitalouteen, Susan Whiting Nielsen Companysta kertoo.
– Naiset ovat parantaneet kulutusvoimaansa, ja heillä on yhä enemmän vaikutusvaltaa perheessä tehtäviin päätöksiin. Naisista on tullut tärkeitä kuluttajia, joten heidän ostostottumustensa ymmärtäminen on tärkeää mainostajille.
Median käyttö
Riippumatta asuinmaastaan, naiset ovat sosiaalisesti verkostoituneempia kuin miehet. Naiset puhuvat kuukausittain puhelimessa 28 prosenttia ja lähettävät 14 prosenttia enemmän tekstiviestejä kuin miehet. He myös vierailevat nettiyhteistöissä enemmän.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista naisista kertoo, että tietokoneet, matkapuhelimet ja älypuhelimet ovat muuttaneet heidän elämänlaatuaan paremmaksi.
– Saadakseen yhteyden naisiin, mediastrategioiden tulee olla sosiaalisia ja relevantteja, neuvoo Whiting.
Nielsenin tutkimuksen mukaan 17:ssa tutkimukseen osallistuneista 21 maasta televisio on tärkein tapa saada tietoa uusista tuotteista. Tutkimus paljastaa myös, että naiset ympäri maailmaa luottavat suusta-suuhun-tietoon mainoksia enemmän ja ovat erittäin brändiuskollisia.
MTV3/Helmi
Kuvat: Shutterstock
Lähde: cnn.com, Nielsen Company
Uusimmat
-
20:25
MTV seuraa: SM-liigan finaalit jatkuvat – Draamaa! Pelicans-pakilta jäätävä tälli Tappara-veskariin Christian Heljankoon, Tampere kiehuu
-
20:22
Mediat: SDP yrittää palauttaa lakko-oikeuden rajoittamisen perustuslakivaliokuntaan
-
20:08
Nyt rävähti jättihyppy – olympiavoittaja lensi kymmeniä metrejä yli ME:n
-
20:06
Useat loukkaantuivat Eddie Myrphyn tähdittämän elokuvan kuvauksissa
-
20:05
Belgialaismiehen syytteet rattijuopumuksesta raukesivat, kun totuus terveydentilasta selvisi
-
20:00
"Miten tämä voi olla näin rankkaa?" – MTV testasi rahkeitaan moottoripyöräpoliisin kokeessa
-
19:52
Hinta ratkaisee selvin seurauksin ruokakaupassa – halpamerkit menestyvät, kotimaisuus kärsii
-
19:44
Suomalaiset olympiavoittajat huolissaan hallituksen leikkauksista: "Näkyisi raa'alla tavalla"
-
19:39
Presidentti Stubbin valtiovierailu päättyi juhlavaan seremoniaan – kuningaspari saatteli lentokoneeseen
-
19:36
Pelicans-vahdin hirveä virhe kostautui – Tappara-kapteeni maiskutteli tyhjään rysään
-
19:22
EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
-
19:14
Tappara-tähti töppäsi harvinaisesti – Pelicans rokotti olympiavoittajan tupeloinnista
-
19:11
Huomasitko nämä hetket Stubbin Ruotsin-vierailulla? Puolisosta tyyli-ikoni ja taide teki temput infossa
-
19:01
"Lamaannuttava ahdistus" pilaa parisuhteet – sitoutumiskammoista Erkkaa, 35, ei pidä kutsua sinkuksi, vaikka kumppania ei ole
-
19:01
Kolmiodraaman makuuhuonejärjestelyistä villejä spekulaatioita vodcastissa – nähdäänkö sarjassa yllättävä käänne: "Meillä on tässä kolmen kimppa"
-
18:43
Biden sinetöi Ukraina-tukipaketin – avun kerrotaan lähtevän tuntien kuluessa
-
18:40
Ukraina saamassa Yhdysvalloilta pitkän kantaman ohjuksia – ja se kertoo isommasta muutoksesta maailmassa
-
18:39
Maajoukkueluotsilta paljastus Therese Johaugin tilanteesta
-
18:35
Sami Sykkö tekee paluun Salkkareihin – Pihlajakadun kollega tarjosi opastusta roolityöhön: "Sain kullanarvoisia ohjeita"
-
18:33
Yhdysvalloissa myydään kuluttajille robottikoiraa, joka syöksee tulta
-
Lataa lisää