Täällä asuvat maailman stressaantuneimmat naiset – lue lista!

Tuoreen tutkimuksen mukaan Intiassa asuvat maailman stressaantuneimmat naiset. Suomi ei ole mukana 21 tutkimukseen osallistuneen maan listalla.

Nielsen Company julkaisi tuoreen tutkimuksen, jossa selvitettiin naisten kulutustottumuksia ja median käyttöä ympäri maailmaa. The Women of Tomorrow -tutkimukseen osallistui 6 500 naista 21 maassa. Tutkimusta tehtiin vuoden 2011 helmikuusta huhtikuuhun.

Tutkimuksessa paljastui, että 87 prosenttia intialaisista naisista tuntee olonsa stressaantuneeksi suurimman osan ajasta: 82 prosenttia paljasti, ettei heillä ole lainkaan aikaa rentoutua. Intialaiset naiset eivät kuitenkaan ole yksin; suurin osa (74 prosenttia) meksikolaisista naisista ja 69 prosenttia venäläisistä naisista kokee myös stressin tunnetta usein.

Näissä maissa asuvat stressaantuneimmat naiset:

1. Intia (87 %)

2. Meksiko (74%)

3. Venäjä (69%)

4. Brasilia (67%)

5. Espanja (66%)

6. Ranska (65%)

7. Etelä-Afrikka (64%)

8. Italia (64%)

9. Nigeria (58%)

10. Turkki (56%)

11. Iso-Britannia (55%)

12. U.S.A. (53%)

13. Japani (52%)

14. Kanada (52%)

15. Australia (52%)

16. Kiina (51%)

17. Saksa (47%)

18. Thaimaa (45%)

19. Etelä-Korea (45%)

20. Malesia (44%)

21. Ruotsi (44%)

Roolit hämmentävät

Nielsenin kyselyn mukaan naisten moninaiset roolit ovat syynä korkeaan stressitasoon. Eri maissa vallitsevat erilaiset yhteiskunnalliset infrastruktuurit vaikuttavat elämän stressaavuuteen.

The Economic Times -lehti kirjoittaa, että Intiassa yritykset ja työpaikat ovat kehittyneet ja nykyaikaistuneet, mutta yhteiskunta pysyy muuttumattomana. Tästä syystä intialaiset naiset joutuvat tasapainoilemaan modernin urakehityksen sekä perinteisen kotielämän välillä, mikä aiheuttaa stressiä.

Vaihtelevat kulutustottumukset

Reuters-uutistoimiston mukaan stressitason lisäksi intialaisten naisten kulutustottumukset eroavat muista. He käyttävät suuren osan tienesteistään omiin tarpeisiinsa. Yli kolmasosa kertoi kuluttavansa käytettävissä olevat tulonsa terveys- ja kauneustuotteisiin.

Kehittyvien talouksien maissa naiset käyttävät tulonsa vaatteisiin, hyvinvointi- ja kauneustuotteisiin, elintarvikkeisiin sekä lapsiinsa. Kehittyneiden talouksien maissa naiset käyttävät rahansa lomiin, lainojen maksuun tai säästävät ne.

– Yhä suurempi osa naisista ympäri maailmaa nostaa koulutustasoaan, liittyy työelämään ja tuo tuloja kotitalouteen, Susan Whiting Nielsen Companysta kertoo.

– Naiset ovat parantaneet kulutusvoimaansa, ja heillä on yhä enemmän vaikutusvaltaa perheessä tehtäviin päätöksiin. Naisista on tullut tärkeitä kuluttajia, joten heidän ostostottumustensa ymmärtäminen on tärkeää mainostajille.

Median käyttö

Riippumatta asuinmaastaan, naiset ovat sosiaalisesti verkostoituneempia kuin miehet. Naiset puhuvat kuukausittain puhelimessa 28 prosenttia ja lähettävät 14 prosenttia enemmän tekstiviestejä kuin miehet. He myös vierailevat nettiyhteistöissä enemmän.

Yli puolet tutkimukseen osallistuneista naisista kertoo, että tietokoneet, matkapuhelimet ja älypuhelimet ovat muuttaneet heidän elämänlaatuaan paremmaksi.

– Saadakseen yhteyden naisiin, mediastrategioiden tulee olla sosiaalisia ja relevantteja, neuvoo Whiting.

Nielsenin tutkimuksen mukaan 17:ssa tutkimukseen osallistuneista 21 maasta televisio on tärkein tapa saada tietoa uusista tuotteista. Tutkimus paljastaa myös, että naiset ympäri maailmaa luottavat suusta-suuhun-tietoon mainoksia enemmän ja ovat erittäin brändiuskollisia.

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Lähde: cnn.com, Nielsen Company

Lue myös:

    Uusimmat