Mainos

Syötkö paljon ulkona? Estä kilojen kertyminen näillä keinoilla

Ulkona syöminen saattaa olla hyvinkin epäterveellinen harrastus, mutta kun pitää tietyt säännöt mielessään, ei kiloja ehkä kartukaan.

Jos ravintoloissa syöminen on sinulle enemminkin sääntö kuin poikkeus, saattaa se helposti näkyä myös vyötärölläsi. Ravintola-annokset ovat nimittäin harvemmin sieltä terveellisimmästä päästä. Ei hätää – noudata seuraavia vinkkejä ja ruokavaliosi ei mene tyystin pilalle.

1. Suunnittele. Hyvä suunnitelma auttaa, kun eteen tulee tilanne, jossa nälkä yllättää ja tekisi mieli tarttua rasvaisimpaan käsillä olevaan herkkuun. Jos olet hieman etukäteen miettinyt, mitä syöt, et ehkä tartu ensimmäisenä hampurilaiseen ja ranskalaisiin. Pidä laukussa mukana myös terveellisiä välipaloja ensi hätään. Jos tiedät syöväsi ulkona illalla, tutustu etukäteen ruokalistaan. Niin pystyt jo etukäteen päättämään, mitä tilaat ja sinulla on parempi käsitys, mikä listalla on terveellistä ja mikä ei.

2. Kokeile jotain uutta. Kun syöt ulkona, kokeile seuraavan kerran paikkaa, joka tarjoaa myös vähäkalorisia vaihtoehtoja sen sijaan, että menisit aina siihen samaan ravintolaan, jossa kaikki on rasvassa paistettua.

3. Ranskalaiset eivät ole ainoa vaihtoehto. Jos tilaat ranskalaiset aina ulkona syödessäsi, on korkea aika kokeilla jotain muuta. Kokeile siis jotain ravintorikkaampaa, kuten grillattuja vihanneksia.

4. Kastike sivuun. Kun tilaat täyteläisiä kastikkeita, pyydä ne erikseen. Näin pystyt itse määrittelemään, paljonko oikeastaan syöt näistä kaloripitoisista lisukkeista. Kasta ennemmin pelkkä haarukka kastikkeessa, älä koko ruokaa.

5. Noutopöytä, josta saa hakea ruokaa niin paljon kuin haluaa, ei ole ratkaisu – vaikka se tuntuisikin säästöltä. Toki innokkaalle treenaajalle, joka on juuri juossut 10 kilometriä, herkkuja pullollaan oleva noutopöytä voi tuntua hyvältä ratkaisulta, mutta onko järkeä syödä kaikki juuri kuluttamansa kalorit ja kenties enemmänkin? Noutopöydissä harvoin on tarpeeksi terveellisiä ruokia, joten jos haluat säästää vyötäröäsi, ne eivät ole paras vaihtoehto, liikutpa paljon tai et.

6. Opettele jakamaan. Harkitse jakavasi ateriasi, jos se on suhteettoman suuri. Olosi tulee taatusti kylläiseksi, mutta pääset vielä ylös tuolistasi.

7. Älä ota superannoksia. Älä tartu tilaisuuteen, jossa pikkusummalla saat ateriaasi jotain ekstraa. Se näkyy myös vyötärölläsi.

8. Huomaa, etteivät lastenannoksetkaan ole välttämättä terveellisiä. Joissain lastenannoksissa on enemmän kaloreita kuin lapsi tarvitsee koko päivänä. Tilaa siis lapsellesi jotain terveellisempää aikuisten listalta ja pyydä siitä pienempi annos tai jaa ateria lapsen kanssa.

9. Älä juo kaloreita. Tilaa ravintolassa vaikka vettä, niin et tule huomaamattasi juoneeksi turhia kaloreita.

10. Muista kokonaisuus. Jos et oikeasti syö usein ulkona ja tiedossa on työkaverin läksiäiset, niin nauti vapaasti. Yritä kuitenkin pitää muut päivän ateriat silloin kohtuuden rajoissa.


(MTV3)

Lähde: Yahoo! Shine

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.