Sydänviikolla ollaan sydämen sankareita

Neljästoista Sydänviikko 6.-13. huhtikuuta kannustaa suomalaisia olemaan sydämen sankareita. Nämä sankarit nauttivat sydänystävällisestä ruuasta, liikkuvat huvin vuoksi, eivät tupakoi, sallivat leppoisan lekottelun ja antavat ilon kuplia.

Sydänviikon tarkoitus on herättää kiinnostus sydänterveyden edistämiseen sekä kartuttaa tietoa keinoista, joilla sydän pysyy terveenä. Lisäksi suomalaisia halutaan innostaa toimimaan sydänterveyden hyväksi. Teemaviikon suunnittelusta, organisoinnista ja aineiston tuottamisesta vastaa Suomen Sydänliitto. Sen 20 sydänpiiriä ja 240 sydänyhdistystä huolehtivat kampanjan valtakunnallisesta toteuttamisesta. Sydänviikolla sydänterveyden tietopisteitä on esimerkiksi työpaikoilla, kaupoissa, apteekeissa ja kirjastoissa.

- Tietopisteiden tarkoitus on tuoda tieto ihmisten luo ilman, että siitä koituu heille itselleen vaivaa. Siksi pisteet ovat siellä, missä ihmiset arkisin liikkuvat, kertoo Sydänliiton kehittämispäällikkö Mika Pyykkö. Tämän vuotiset sydänasemat rakennetaan Itäkeskuksen kauppakeskukseen Helsinkiin sekä Oulun kaupunginkirjastoon.

Lounaskampanja tavoittaa noin miljoona suomalaista

Noin kaksi miljoonaa suomalaista syö ainakin yhden aterian joka arkipäivä kodin ulkopuolella. Heistä noin puolet nauttivat sydänviikolla sydänystävällisen lounaan, kertoo Unilever Bestfoodsin tuoteryhmäpäällikkö Anu Mikkonen. Sydänviikon lounaskampanjan kohderyhmänä ovat suurkeittiöt, jotka tarjoavat ruokaa vauvasta vaariin. Mukana on siis niin päiväkoteja, kouluja, henkilöstäravintoloita, sairaaloita kuin vanhainkotejakin. Yhteensä mukana on noin 5 000 erilaista suurkeittiötä ruokailijoineen.

Suurkeittiöiden sydämen sankaritekoja varten Sydänliitto, Unilever Bestfoods ja Lännen Tehtaiden Apetit-yksikkö ovat koonnet yksiin kansiin 10 erilaista ateriakokonaisuutta. Monen aterian perusta on tuttu suomalainen kotiruoka, aivan kuten edellisten kampanjoiden palautteiden perusteella on toivottu, Mikkonen kertoo. Aterioiden toivotaan houkuttelevan ruokailijoita tekemään pieniä päivittäisiä päätöksiä sydänterveyden hyväksi.

Myös Finnair, Shellin Helmisimpukka-ravintolat ja osa Silja Linen aluksista on mukana lounaskampanjassa. Esimerkiksi Finnair tarjoaa Helsingistä lähteville matkustajilleen seitsemän erilaista sydänystävällistä ateriaa. Viikon aikana tarjoillaan yli 20 000 annosta.

Lue myös:

    Uusimmat