Swissair keskeyttää kaikki lentonsa

Osittaisessa konkurssissa oleva Swissair joutuu keskeyttämään kaikki lentonsa, koska sille myydään polttoainetta vain käteisellä, jota sillä ei ole. Swissairin vaikeudet uhkaavat kaataa myös belgialaisen Sabenan.

Swissair

Sveitsiläinen lentoyhtiö Swissair keskeyttää kaikki lentonsa määräämättömäksi ajaksi, koska polttoaineen toimittajat ovat lopettaneet jakelun Swissairin koneille. Niille myydään polttoainetta vain käteisellä, jota Swissairilla ei tällä hetkellä ole. Kaikki ulkomailla olevat yhtiön koneet pyritään lentämään kotimaahan niin pian kuin mahdollista.

Swissair uhkaa kaataa myös Sabenan

Sveitsiläisen lentoyhtiön Swissairin osittainen konkurssi uhkaa viedä mukanaan myös Belgian lentoyhtiön Sabenan.

Konkurssin vuoksi Sabenalta jää saamatta 430 miljoonaa euroa (2,56 miljardia markkaa), jolla Swissairin oli määrä rahoittaa osittain omistamaansa belgialaisyhtiötä.

Sabenan pääomistaja Belgian valtio yrittää nyt järjestää rahoitusta raskaasti tappiolliselle yhtiölle. Valtion tukiaiset saattavat kuitenkin kaatua Euroopan unionin sääntöihin, jotka eivät salli suoraa tukirahoitusta.

Belgian hallitus voi myös yrittää Sveitsin hallituksen painostamista vastaamaan Swissairin sitoumuksista Sveitsin ja EU:n kauppasopimuksella. Belgia on harvoja EU-maita, jotka eivät ole vielä ratifioineet sopimusta. Tilanteen sekavuuden vuoksi Sabenan lentäjät keskeyttivät tänään lakkonsa, jotta yhtiön hallitus saisi rauhan selvittää jatkomahdollisuudet. Swissairin konkurssi jätti Sabenan ohella useat muut lentoyhtiöt tyhjän päälle.

Swissair kertoi eilen, ettei se enää vastaa sitoumuksistaan saksalaisessa tilauslentoyhtiössä LTU:ssa sekä ranskalaisissa Air Littoralissa ja Air Libertessä. Yhtiö on vähemmistöomistajana myös South African Airwaysissa ja Puolan lentoyhtiössä LOT:ssa.

Vahva nimi säilyy Crossairin rinnalla

Konkurssi nosti sen sijaan Swissairin aiemman tytäryhtiön Crossairin Sveitsin uudeksi kansalliseksi lentoyhtiöksi. Crossair aloitti jo tänään Swissairin reittien haltuunoton.

Swissairin suurimmat velkojapankit UBS ja Credit Suisse ostivat eilen Swissairilta sen 70,4 prosentin osuuden Crossairista 175 miljoonan euron (1,04 miljardin markan) pilkkahintaan. Pankit lupasivat myös rahoittaa Crossairia noin 336 miljoonalla eurolla. Pääoman turvin Crossair voi ottaa hoitaakseen Swissairin koneet ja reitit, joita supistetaan kolmanneksella.

Swissair antaa potkut 2560 työntekijälleen. Swissairin koneiden siirtyminen Crossairin väreihin tapahtuu tämän kuukauden aikana. Swissairin vahva tuotenimi säilyy kuitenkin Crossairin nimen ohessa ainakin mannertenvälisillä reiteillä, Crossairin pääjohtaja Andre Dose lupasi. Jäljelle jäävä osa Swissairista hakeutui eilen suojaan velkojiltaan eli osittaiseen konkurssiin. Swissairin velkataakka on noin 10 miljardia euroa (60 miljardia markkaa).

Väärä strategia vei perikatoon

70 vuotta täyttäneen Swissairin konkurssi oli järkytys sveitsiläisille, joista monet ovat yhtiön pienomistajia. Yllätys romahdus ei kuitenkaan ollut. Swissairin ongelmana oli väärä strategia. Yhtiö rohmusi omistusosuuksia lukuisista pienemmistä lentoyhtiöistä, joiden tappiot kaatuivat emoyhtiön niskaan.

Yhdysvaltain terrorihyökkäyksen aiheuttama matkustajamäärien putoaminen taittoi kamelin selän. Baselissa päämajaansa pitävä Crossair on alueellinen lentoyhtiö, jonka entinen Swissair-lentäjä Moritz Suter perusti vuonna 1979. Myös Crossair on kärsinyt lentoliikenteen lamasta, mutta yhtiö oli entistä pääomistajaansa selvästi terveempi.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat