Suuryhtiöt havittelevat Finnairia?

Finnairin nimi on noussut esille lentoyhtiöiden fuusiokaavailuissa. Brittiläinen British Airways (BA) ja espanjalainen Iberia ilmoittavat viikonvaihteessa hakevansa uutta ostettavaa jo nyt, vaikka niiden oma yhdistyminen on vielä kesken.

British Airwaysin pääjohtaja Willie Walsh sanoo, että BA-Iberia on koonnut 12 yhtiön listan mahdollisista ostokohteista. Hän ei kerro, mitä yhtiöitä listalla on, mutta innostuneet analyytikot nostivat heti Finnairin yhdeksi mahdollisista fuusiokumppaneista.

Walsh korostaa, ettei toistaiseksi ole käynnissä mitään neuvotteluja asiasta kenenkään kanssa. Hänen mukaansa kyse on tavoitteiden asettamisesta.

Walsh kuitenkin paljastaa The Australian Financial Review -talouslehdessä, että BA on halukas aloittamaan neuvottelut yhdistymisestä australialaisen Qantasin kanssa. Edelliset fuusioneuvottelut kariutuivat kaksi vuotta sitten riitaan yhtiöiden arvostuksista.

Qantas on ollut ykkönen analyytikkoarvioissa BA-Iberian kumppaniksi, sillä Qantasin tiheä verkosto Kaukoidässä vahvistaisi merkittävästi brittiläis-espanjalaisen yhtiön toimintoja maailman vahvimmin kasvavilla markkinoilla.

Mutta niin vahvistaisi Finnairkin. Suomalaisyhtiön laaja verkosto Euroopassa syöttäisi matkustajia Aasiaan Helsinki-Vantaan kautta. BA pystyy keräämään käytännössä itään meneviä matkustajia vain Brittein saarilta, Iberia ei reittien puutteessa ollenkaan.

Nyrkki kilpailijoiden leukaan

Finnairin strategia lennättää ihmisiä Euroopan eri kohteista Aasiaan on toiminut loistavasti. Yhtiö kertoi tänään, että liikenne Aasian-reiteillä kasvoi elokuussa lähes yhdeksän prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Kasvu on ollut liki jatkuvaa.

Helsinki-Vantaan kautta kulkee runsaasti matkustajia myös Britanniasta ja Espanjasta. Se ei ole jäänyt huomaamatta BA-Iberian johdolta.

British Airways lentää Lontoosta kuuteen kohteeseen Kauko-idässä, Finnair yhdeksään. Nagoya ja Osaka Japanissa sekä Soul Koreassa kuuluvat Finnairin kohteisiin mutta eivät BA:n. Muut kohteet ovat samoja.

Varsinainen houkutus on kuitenkin Finnairin syöttöverkosto Euroopassa. BA-Iberia-Finnair iskisi nyrkin suoraan suurimpien ja pahimpien kilpailijoiden Lufthansan ja Air France-KLM:n leukaan.

Ja kovaa iskisikin, sillä fuusioyhtiö pääsisi keräämään matkustajia kilpailijoidensa takapihoilta.

Finnair ei ole myytävänä

Toinen asia on, suostuuko Suomen valtio myymään Finnairia, joka on luokiteltu strategiseksi kansalliseksi omaisuudeksi. Vaikka Finnairin ulkomaanreitit olisivat kultamuna BA-Iberialle, olosuhteet voivat aina muuttua.

Finnair pystyy toimimaan aivan hyvin itsenäisenä viime aikojen tappioista huolimatta. Aiempien naittamishaaveiden epäonnistuminen Lufthansan ja pohjoismaisen SAS:n kanssa on osoittautunut siunaukseksi.

Hinnan pitää ainakin olla kova, että kauppoja syntyisi.

Oneworld-allianssiyhteistyö on todennäköisesti riittävää suomalaisyhtiölle. BA, Iberia ja Qantas kuuluvat samaan allianssiin, jonka muita johtavia jäseniä ovat American Airlines, japanilainen JAL ja hongkongilainen Cathay Pacific.

BA-Iberia saattaakin joutua tyytymään pienempiin kaloihin. Esillä ovat olleet muun muassa intialainen Kingfisher ja saksalainen Air Berlin.

Analyytikkojen mukaan fuusioitumistarvetta on joka tapauksessa, sillä maailmassa on liikaa lentoyhtiöitä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat