Suurimmat mainostajat lisäävät yhä markkinatutkimusta

Mainostajien liiton jäsenyrityksistä 36 prosenttia aikoo tänä vuonna edelleen kasvattaa panostuksiaan markkinatutkimuksiin. 10 prosenttia aikoo vähentää panostustaan ja yli puolet pitää ne edellisvuoden tasolla, ilmenee Mainostajien liiton torstaina julkistamasta barometrista.

Liitto päättelee tulosten pohjalta, että markkinatutkimuspanostusten kasvu on tasaantumassa. Barometrin saldoluku oli pudonnut selvästi vuoden takaisesta 54:stä ja oli nyt 27. Luku lasketaan panostuksiaan lisäävien ja vähentävien yritysten suhteesta. Lamavuonna 1992 lukema putosi viiteen ja edellisen kerran se jäi alle 30:n vuonna 1994. Markkinatutkimusten osuus yritysten mainosbudjetista on keskimäärin 3 prosenttia. Tänä vuonna tutkimuskulujaan näyttävät olevan kasvattamassa varsinkin suuret mainostajat.

Toimialoista markkinatutkimuksiin panostaa eniten teollisuus, mutta tänä vuonna voimakkaimmin tutkimusten tekoa aikoo lisätä palveluala. Markkinatutkimuksille yritykset selvittävät mm. palvelun laatua, mainonnan tuloksellisuutta sekä tuote- ja yrityskuvia. Viime vuonna eniten teetettiin palvelun laatututkimuksia, joita oli tilannut 79 prosenttia vastanneista. Mainonnan seurantatutkimuksia oli käyttänyt 77 prosenttia vastaajista. Joka toinen vastanneista oli selvittänyt tutkimuksilla myös työtyytyväisyyttä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat