Supermarket panostaa voimaruokaan

Terveyskaupoista tutut trendiherkut, kuten gojimarjat, macajuuri ja raakakaakao, ovat tulossa tavallisten markettien hyllyille.

Vaikka uusien ja monille tuntemattomien superruokien myyntimäärät eivät ole vielä isoja, ne ovat trendikkäitä tuotteita ja kaupan on otettava ne huomioon.

– Myynti ei ole kovin suurta, mutta se on kasvavaa. Terveysvaikutteiset tuotteet laajemmin ottaen kiinnostavat kansaa kovastikin, mutta terveysvaikutteinen herkuttelu on vähän erikoisempi alue, jota ei vielä täysin edes tunneta, S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kertoo.

– Jos huomataan, että jokin uusi tuote kiinnostaa kuluttajia, pyritään kuitenkin saamaan se myyntiin mahdollisimman nopeasti. Me olemme ottamassa ainakin gojimarjat suurimpien myymälöidemme valikoimiin. Myöhemmin sitten selviää, miten isoa kysyntä loppujen lopuksi on.

Heikot signaalit viestivät yksilökeskeisyydestä

Kaupan terveysruokapuolella alkaa olla jo tungosta. Karamellihyllyillä hyvinvoinnistaan kiinnostuneen kuluttajan huomiosta taistelevat erilaiset tummat suklaat, kuivaruokaosastolla marjat ja pähkinät ja teepuolella muun muassa vihreä, valkoinen ja punainen tee.

Vaikka hyvinvointibisnes jyllää marketeissakin vahvana, kaupan valikoimiin ei hankita mitä tahansa muodikasta. Ilkka Alarodun mukaan jokainen tuote tutkitaan tarkkaan.

– Me testaamme koko ajan, mitkä asiat ihmisiä kiinnostavat ja mitä asioita he haluavat ostaa meiltä. Teemme asiakastutkimuksia, kuuntelemme asiakkaita kaupassa, saamme paljon palautetta ja seuraamme eri tuoteryhmien myynnin kehitystä.

Ruokakeskon tuotetutkimuspäällikkö Matti Kalervo vakuuttaa, että myös K-kaupan puolella trendit haistellaan ja tuotteet tutkitaan tarkkaan.

– Tavarantoimittajat esittelevät meille uutuuksiaan jatkuvasti. Käymme maailmalla erilaisissa tapahtumissa, joissa uusia muoteja nähdään. Yritämme haistella myös heikkoja signaaleja, joista voisi päätellä, mistä voisi tulla jonkin ajan päästä trendi.

Kalervon mukaan ”signaalit kertovat” juuri nyt esimerkiksi että ravitsemus- ja terveyspuolella keskitytään tulevaisuudessa yhä enemmän yksilöihin.

– Jos irrottaa jalat maasta, jossain vaiheessa meillä kaikilla on jonkinlainen ravitsemusprofiili, josta voi katsoa, mikä itse kullekin sopiva ruokavalio on. Mutta se ei taida toteutua vielä ihan ensi vuonna.

Myös mustikka on superruokaa

Sana superfood ei ole virallinen termi, vaan markkinointisana.

Koska virallista määritelmää ei ole, kuluttajan kannattaa olla tarkkana, mitä superfoodina kaupataan.

Lisäksi ruuan markkinoiminen täsmentämättömään hyötyyn viittaavilla yleisluontoisilla väitteillä on ollut EU:ssa kiellettyä vuodesta 2007 lähtien. Ruokaa saa markkinoida niin vain, jos tueksi on esittää hyväksytty terveysväite.

S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu muistuttaa, että superruokaa eivät ole vain kalliit ulkomaiset tuotteet vaan myös kotoiset marjat ja vihannekset.

– Superfoodia on ollut kaupan hyllyillä aina. Niitä ovat pakastekarpalot ja -mustikat – joita saa kesällä tietysti tuoreenakin – sekä valkosipuli, tomaatti ja ruisleipä. Ovat ne sitten kaupasta ostettuja tai itse poimittuja, ne ovat aitoja terveystuotteita, joita saa vieläpä omasta maasta.

Lue myös:

    Uusimmat