Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suosiotaan kasvattavan Reilun kaupan hittituote on ananas

Ananas
AnanasCopyright Alma Media Oyj 2001
Julkaistu 11.03.2005 10:18

Reilun kaupan tuotteet kasvattavat vuosi vuodelta suosiotaan suomalaisten ruokakoreissa. Tuotteet kävivät kaupaksi yli 7 prosenttia paremmin kuin vuotta aiemmin. Nopeimmin suosiotaan kasvattivat Reilun kaupan kahvi, tee, ananas ja kaakao. Etenkin ananas oli viime vuonna todellinen hittituote, siitä tuli myynnin arvolla mitattuna Suomen kolmanneksi tärkein Reilun kaupan tuote. Tätä nykyä jo lähes joka viides Suomessa myytävä tuore ananas on tuotettu Reilun kaupan periaattein.

Suosituimmat Reilun kaupan tuotteet ovat Suomessa edelleen banaani ja kahvi. Suomalaiset ostivat viime vuonna joka viikko noin 235 000 Reilun kaupan banaania, ja niiden markkinaosuus pysytteli noin viidessä prosentissa. Tuotepäällikkö Anne Hedman Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä kertoo, että pikkuhiljaa myös työpaikat ovat ryhtyneet valitsemaan kahveikseen Reilun kaupan kahvin. Tämä näkyy automaattikahvien kasvaneessa myynnissä.

Kaupoissa jo neljätoista eri tuotetta

Reilun kaupan logo
Reilun kaupan logoCopyright MTV Oy 2003

Suomen ruokakaupoissa on myytävänä 14 Reilun kaupan tuotetta. Vuoden 2004 aikana määrä kasvoi kolmella, kun myyntiin tulivat uutuuksina Reilu appelsiini, mysli ja täysmehu. Tuotevalikoima on jatkanut nopeaa kasvuaan myös alkuvuonna, sillä uutuustuotteina on Suomessa saatavilla Reilun kaupan viinirypäleitä ja avocadoja.

Reilu 40 prosenttia suomalaisista oli ostanut Reilun kaupan tuotteita tietoisesti vuoden 2003 aikana. Kasvua edellisvuoteen oli tullut 7 prosenttiyksikköä.

Reilun kaupan järjestelmä tukee kestävää kehitystä ja viljelijöiden yrittäjyyttä kehitysmaissa. Tuotteista maksetaan tuottajille kiinteää korvausta, joka kattaa viljelyn aiheuttamat kustannukset, takaa viljelijöiden perheille kohtuullisen toimeentulon ja mahdollistaa investoinnit. Reilun kaupan tuotteet ovat olleet Suomessa myynnissä yli viisi vuotta, ja suomalaisten ostoksista on kanavoitunut kehitysmaiden viljelijöille lisätuloa yli 4 miljoonaa euroa.

(MTV3-Finfood)

Lisää aiheesta:

Inhottavasta silmäongelmasta ei kostutustipoilla pääse eroonYleellisen samppanjapullon historia yllättää: "Ei voi kätkeä pommia"Kuinka kauan avattu glögi säilyy? Vastaus saattaa yllättääTekokuusi vai aito kuusi? "Aidon kuusen kritiikki kohdistuu siihen, että se palvelee vain lyhyen aikaa"Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."Karjalanpiirakoita, muikkukukkoa ja omenalörtsyjä – Linnan juhlien tarjoilut julki!
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • Eilen19:08
    Silmäsairaudet

    Inhottavasta silmäongelmasta ei kostutustipoilla pääse eroon

  • Eilen18:15
    Kuohuviini

    Yleellisen samppanjapullon historia yllättää: "Ei voi kätkeä pommia"

  • Eilen17:15
    Juomat

    Kuinka kauan avattu glögi säilyy? Vastaus saattaa yllättää

  • Eilen14:32
    Joulu

    Tekokuusi vai aito kuusi? "Aidon kuusen kritiikki kohdistuu siihen, että se palvelee vain lyhyen aikaa"

  • Eilen11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."