Suosiotaan kasvattavan Reilun kaupan hittituote on ananas

Reilun kaupan tuotteet kasvattavat vuosi vuodelta suosiotaan suomalaisten ruokakoreissa. Tuotteet kävivät kaupaksi yli 7 prosenttia paremmin kuin vuotta aiemmin. Nopeimmin suosiotaan kasvattivat Reilun kaupan kahvi, tee, ananas ja kaakao. Etenkin ananas oli viime vuonna todellinen hittituote, siitä tuli myynnin arvolla mitattuna Suomen kolmanneksi tärkein Reilun kaupan tuote. Tätä nykyä jo lähes joka viides Suomessa myytävä tuore ananas on tuotettu Reilun kaupan periaattein.

Suosituimmat Reilun kaupan tuotteet ovat Suomessa edelleen banaani ja kahvi. Suomalaiset ostivat viime vuonna joka viikko noin 235 000 Reilun kaupan banaania, ja niiden markkinaosuus pysytteli noin viidessä prosentissa. Tuotepäällikkö Anne Hedman Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä kertoo, että pikkuhiljaa myös työpaikat ovat ryhtyneet valitsemaan kahveikseen Reilun kaupan kahvin. Tämä näkyy automaattikahvien kasvaneessa myynnissä.

Kaupoissa jo neljätoista eri tuotetta

Suomen ruokakaupoissa on myytävänä 14 Reilun kaupan tuotetta. Vuoden 2004 aikana määrä kasvoi kolmella, kun myyntiin tulivat uutuuksina Reilu appelsiini, mysli ja täysmehu. Tuotevalikoima on jatkanut nopeaa kasvuaan myös alkuvuonna, sillä uutuustuotteina on Suomessa saatavilla Reilun kaupan viinirypäleitä ja avocadoja.

Reilu 40 prosenttia suomalaisista oli ostanut Reilun kaupan tuotteita tietoisesti vuoden 2003 aikana. Kasvua edellisvuoteen oli tullut 7 prosenttiyksikköä.

Reilun kaupan järjestelmä tukee kestävää kehitystä ja viljelijöiden yrittäjyyttä kehitysmaissa. Tuotteista maksetaan tuottajille kiinteää korvausta, joka kattaa viljelyn aiheuttamat kustannukset, takaa viljelijöiden perheille kohtuullisen toimeentulon ja mahdollistaa investoinnit. Reilun kaupan tuotteet ovat olleet Suomessa myynnissä yli viisi vuotta, ja suomalaisten ostoksista on kanavoitunut kehitysmaiden viljelijöille lisätuloa yli 4 miljoonaa euroa.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat