Suomussalmen lentoturma johtui osin kännykän käytöstä

Viime vuonna tapahtuneessa onnettomuudessa saivat surmansa palovalvontalennolla olleet lentäjä ja tähystäjä.

Suomussalmen vuoden takainen lentoturma johtui osin kännykän käytöstä.

Onnettomuustutkintakeskuksen asettaman tutkintalautakunnan mukaan koneen ohjaaja menetti koneensa hallinnan, kun hän lensi perusteettoman matalalla ja todennäköisesti puhui samalla matkapuhelimeen. Lisäksi ohjaajan vireystilaa laskivat väsymys sekä alkoholinkäytön jälkitila.

Suomussalmen Ilmailukerhon omistama Cessna 172 -tyyppinen lentokone syöksyi maahan, kun se oli palovalvontalennolla Suomussalmen Juntusrannassa Kainuussa heinäkuun alussa viime vuonna. Turmassa saivat heti surmansa vuonna 1956 syntynyt lentäjä sekä vuonna 1975 syntynyt tähystäjä.

Lennolle juhlinnan jälkeen

Lentokone oli Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun hätäkeskuksen hälyttämällä lennolla paikantamassa pieniä metsäpaloja. Ohjaajan tehtävänä oli palopesäkkeet löydettyään opastaa paikalle saapuneet sammutusyksiköt paikalle.

Ohjaajalle hälytys oli tullut yllätyksenä. Hän oli juhlinut ravintolassa edellisenä iltana ja syönyt vieraidensa kanssa lounaan, jonka yhteydessä hän oli juonut muutaman lasillisen viiniä. Mies yritti saada lennolle toisen ohjaajan, mutta epäonnistuttuaan siinä hän päätti lähteä lennolle itse yhdessä vieraanaan olleen tähystäjän kanssa.

Tutkintalautakunnan mukaan tapahtumien kannalta oli merkittävää, että ohjaaja lensi liian matalalla. Mitä ilmeisimmin hän käytti samalla matkapuhelintaan. Osa puheluista liittyi yhteistoimintaan pelastusyksiköiden kanssa, osa oli yksityispuheluja. Lautakunnan mukaan ohjaaja ei kokemattomuuttaan tiedostanut matalalentämiseen liittyviä riskejä.

- Matalalla kaartaminen on hyvin vaativa suoritus, jolloin esimerkiksi puhelimen käyttöön keskittyminen voi olla kohtalokasta, tutkintalautakunta toteaa.

Kummallakaan lentoturman uhreista ei ollut veressään alkoholia. Lautakunnan mukaan väsymys ja aiemmin nautittu alkoholi mahdollisesti kuitenkin alensivat ohjaajan suorituskykyä.

Tuntirajoitteet alkoholin käytölle

Tutkinnan yhteydessä kävi ilmi, että palovalvontatoimintaa ei varsinaisen lentotoiminnan ja lentomenetelmien osalta valvo kukaan. Lautakunnan mielestä ohjaajaa kuormittaa liiaksi ilmailukerhon toimintatapa, jossa ohjaaja lentämisen lisäksi hoitaa pelastusyksiköiden kanssa käytävän viestiliikenteen.

Tutkintalautakunta suosittaa pelastus- ja palolentoyhdistysten kattojärjestölle Suomen Lentopelastusseuralle, että se parantaisi jäsenyhdistyksinään toimivien ilmailukerhojen turvallisuuskulttuuria.

Lisäksi lautakunta pitää tarpeellisena, että ilmailuhallinto saattaa palovalvontalentotoimintaa ohjaavat määräykset ajan tasalle. Esimerkiksi yleisilmailulle olisi asetettava alkoholin käytön kieltävä tuntirajoitus ja matkapuhelimien käyttöä ilmailussa ohjeistettava.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat