Suomipop-festivaalin taksitolpille olivat tervetulleita vain valikoidut taksifirmat, yrittäjät närkästyivät – Taksiliitto: "Ei taksipalvelu ole mikään sosiaalipalvelu"

Paljon soimattu taksiuudistus on kylvänyt jälleen eripuraa taksikuskien keskuuteen: osa taksiyrittäjistä kokee, että festivaalien järjestäjät syrjivät heitä tekemällä yhteistyötä vain valikoimiensa taksiyrittäjien kanssa.

Järjestelystä koituu ansionmenetyksiä pienillä paikkakunnilla niille taksiyrittäjille, jotka joutuvat väijymään kyydittäviä festivaalialueiden ulkopuolella.

Kaleva kertoi hiljattain, että Suomipop-festivaalilla taksi-yhteistyökumppaniksi oli valikoitunut Otaxi.

Muut taksiyrittäjät kokivat tämän karvaana tulojen menetyksenä.

"Ei taksipalvelu ole mikään sosiaalipalvelu"

Taksiliiton mukaan kyseessä on kuitenkin normaali yritysten välinen kilpailu.

– Jos tilaisuuden järjestäjä on tehnyt sopimuksen jonkun tietyn yrittäjän kanssa taksipalveluiden hoitamisesta festivaalialueella, niin se ei meidän mielestämme ole syrjimistä, vaan sopimuksenvaraista toimintaa. Se ei ole mitenkään kiellettyä tai moitittavaa. Sanoisin, että se on ennemminkin toivottavaa. Ei taksipalvelu ole mikään sosiaalipalvelu, joka jaettaisiin tasaisesti kaikille yrittäjille, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Taksiliitto rinnastaa asian makkaran ja oluen myyntiin

Koskinen ei pidä valikoitua taksiyhteistyötä sen kummempana, kuin mitään muutakaan yhteistyökumppanien valintaa.

– Jos on tehty sopimus siitä, että festivaalilla myydään Koffin olutta, niin ei siellä sitten myydä Hartwallin olutta. Jos myydään Atrian makkaraa, niin silloin siellä ei myydä HK:n makkaraa. Onhan se silloin tulojen menetys HK:n makkaralle. Mutta se on puhtaasti sopimusvapauden piirissä. Ei yritystoiminnassa ole olemassa mitään tasapuolisuutta.

Asiassa ei myöskään ole mitään laitonta.

– Tämä on puhtaasti sopimusoikeudellinen kysymys, Koskinen toteaa.

Mikäli tapahtuman järjestävä taho olisi julkinen toimija eli kyse olisi esimerkiksi kunnan järjestämästä juhlasta, niin hankintalainsäädäntö astuisi kuvioihin.

– Jos olisi kysymys julkisesta hankinnasta, eikä hankintalainsäädäntöä noudatettaisi, niin sitten pitäisi olla huolissaan, hän huomauttaa.

Valikoiva yhteistyö ei välttämättä ole paras ratkaisu asiakkaan kannalta

Ilosaarirockissa nähtiin viikonloppuna kirjava valikoima takseja. Festivaalin järjestäjät eivät lähteneet valikoimaan erityistä yhteistyökumppania taksiyrityksistä.

– Kyllä siitä taksiyhtiöiltä tiedusteluja tuli, että jotkut olisivat sen halunneet ostaa, mutta meidän taksitolppamme oli kaikille yrityksille avoin, kertoo Ilosaarirockin vastaava tuottaja Petri Varis.

– Me halusimme, että siellä on mahdollisimman paljon autoja, että asiakkaat pääsevät kulkemaan. En halunnut, että siellä olisi painivia taksimiehiä tappelemassa siitä, kuka saa olla missäkin, hän jatkaa.

Kyseessä on hänen mukaansa festivaalivieraiden etu.

– Asiakkaita on tiettyyn aikaan todella paljon. Jos sieltä torppaisi pois 20 autoa sen takia, että ne ovat toisen firman autoja, niin se olisi asiakkaan näkökulmasta aika kurjaa.

 

Lue myös:

    Uusimmat