SuomiAreenassa esitettiin uusi idea kulttuurin tukemiseen

Jos pidät jostakin kulttuuriesityksestä tai taidelajista, voisit tukea sitä ostamalla hieman normaalia kalliimman sponsorilipun. Siis ihan tavallisetkin ihmiset voisivat tukea näin itseään kiinnostavia asioita. Yritysten pitäisi tajuta, että sponsoroinnissa tunne on tärkeintä.

Uuden idean sponsorilipusta esitti Helsingin Sanomien kulttuuritoimittaja Teemu Luukka SuomiAreenan Riittääkö kulttuurille rahaa jatkossa? - keskustelussa.

- Sponsorilippu olisi mahdollisuus maksaa enemmän. Esimerkiksi sinfoniaorkestereiden tuloista 95 prosenttia maksetaan yhteisistä verovaroista ja vain 5 prosenttia syntyy lipputuloista. Tämän musiikin ystävä voisi lipullaan tukea orkesteria, Luukka ideoi.

Helsingin Musiikkitalon uusi toimitusjohtaja ja Porin Jazzien väistyvä festivaalijohtaja Katja Leppäkoski piti tällaista uudenlaista mesenaattijärjestelmää pohtimisen arvoisena.

- Mutta toisaalta se on kaksipiippuinen juttu tukeutua yhä enemmän yritysten tai yksityisten rahoitukseen. Kulttuuri yksipuolistuu ilman yhteiskunnan tukea, Leppäkoski kertoi.

Opetus- ja kulttuuriministeriön johtajna Rauno Anttilan mukaan edulliset lippujen hinnat takaavat kulttuuria kaikille.

- Kulttuuri koetaan monta kertaa elitistiseksi. Jos vielä lippujen hintoja nostetaan, se tunne kasvaa. Yhteiskunnan tuella taataan kulttuuria kaikille, Anttila totesi.

Yritykset haloo - tunne on tärkeintä

Veikkauksen toimituksen toimitusjohtaja Risto Niemisen mukaan kulttuurin rahoitukseen tarvitaan sekä yrityksiä että yksityisiä, koska valtio säästää. Nyt urheilu, kulttuuri, nuorisotyö ja tiede saavat "korvamerkittyä" rahaa suoraan Veikkauksen veikkausvoittovaroista .

- Kannatan amerikkalaismallia, jossa merkittävien tukijoiden nimi myös julkistetaan, Nieminen sanoi.

- Mutta Yhdysvalloissa kulttuurin tukeminen onkin verotuksessa vähennyskelpoinen kulu, Leppäkoski heitti.

Niemisen mukaan myös yrityssponsorointi on menossa uuteen suuntaan.

- Yrityksen nimen näkymisellä jossakin yhteydessä ei ole enää mitään merkitystä. Jos yritys onnistuu luomaan tunnepohjaisen siteen asiakkaisiinsa, yritys onnistuu. Tunne, jopa liikutus, se luo merkityksiä, Nieminen kertoi.

Lue myös:

    Uusimmat