Suomi tasoristeysturmissa Pohjoismaiden kärkeä

Suomessa tapahtuu selvästi enemmän tasoristeysonnettomuuksia kuin muissa Pohjoismaissa. Tuttu tasoristeys on autoilijalle kaikista vaarallisin.

Suomessa tapahtuu vuosittain reilut viisikymmentä tasoristeysonnettomuutta. Onnettomuustutkintakeskuksen teettämän turvallisuusselvityksen mukaan 2003 ja 2004 tasoristeyksessä rytisi molempina vuosina 52 kertaa. Kaksi vuotta sitten onnettomuuksia sattui 64.

Suurimmassa osassa onnettomuuksista vältyttiin kuolemilta, sillä jokaisena vuonna tasoristeysonnettomuuksissa kuolleiden määrä jäi alle kymmeneen. Keskimäärin onnettomuuksissa kuolee vuosittain kahdeksan ihmistä. Tämän vuoden tilasto on kuitenkin huomattavasti synkempi, sillä alkuvuonna tasoristeysturmissa on kuollut jo kuusi.

Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu tuoreen selvityksen mukaan vartioimattomissa tasoristeyksissä. Lähes kaikissa onnettomuuksissa henkilöauton kuljettaja on ajanut tasoristeykseen pysähtymättä. Hyvin usein tasoristeys on kuljettajalle erittäin tuttu, ja junaradan liikenne on vähäistä.

Yllättävää on se, että onnettomuuksia tapahtuu myös varoitusvaloilla ja puomeilla varustetuissa tasoristeyksissä.

Turvallisuusselvityslautakuntaa johtanut Esko Värttiö perustelee näitä onnettomuuksia kuljettajien varomattomalla käyttäytymisellä.

- Ajatellaan, että kyllä minä tuosta vielä ehdin.

Muut Pohjoismaat edellä

Turvallisuusselvityksessä havaittiin myös, että Suomessa tapahtuu selvästi enemmän tasoristeysonnettomuuksia kuin muissa Pohjoismaissa. Kansainvälisten tilastojen mukaan Suomessa sattuu tasoristeysonnettomuuksia tuhatta ratakilometriä kohden kaksinkertainen määrä Ruotsiin ja kolminkertainen määrä Norjaan ja Tanskaan verrattuna.

Tutkintalautakunta listaakin raportissa keinoja saada tasoristeysturmien määrä vähenemään. Yksi tapa sen mukaan on laskea nopeusrajoitus ennen tasoristeystä 50 kilometriin tunnissa. Lisäksi, jos näkyvyys on huono, pitäisi autoilijan pysähtyä.

Värttiö tosin huomauttaa, että useissa vartioimattomissa tasoristeyksissä on jo pysähtymismerkki, mutta niitä noudatetaan harvoin.

- Tehokkain keino laskea tasoristeysonnettomuuksia on autoilijoiden asennemuutos, tiivistää VR:n turvallisuusjohtaja Yrjö Poutiainen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat