Suomi pyrkii välttämään varaumia EU-työssä

Suomi ei aio ottaa käyttöön parlamenttivaraumia EU-päätöksenteossa, vaikka asioiden käsittely olisi vielä kesken eduskunnassa. Kanta hyväksyttiin tänään selvityksessä, jonka hallitus antaa eduskunnalle varaumakäytännöistään.

Selvitystä pyysi viime vuoden lopulla eduskunnan suuri valiokunta, joka huolestui siitä, että terrorismin torjuntaan liittyviä päätöksiä tehtiin ilman, että eduskunta olisi antanut hyväksyntää niille. Suomi ei ollut esittänyt varaumaa pysyvien edustajien coreper-komiteassa Brysselissä, vaikka käsittely oli vielä kesken.

Hallituksen EU-ministerivaliokunnassa todettiin, että Suomessa otetaan huomioon eduskunnan ja muiden tahojen kannat jo mahdollisimman varhaisessa valmisteluvaiheessa. Varaumia käytetään tarvittaessa, jotta saataisiin mahdollisuus lykätä ratkaisua tai tehdä muutosehdotuksia. Muuten hallitus lähtee siitä, että eduskunnan kannat otetaan aina huomioon, kun Suomen linjaa määritellään.

- Suomen edustajien toiminta EU:n päätöksentekoelimissä rakentuu sen varaan, että valtioneuvosto toimii eduskunnan poliittisen luottamuksen varassa, todetaan selvityksessä.

Alivaltiosihteeri Antti Peltomäen arvion mukaan Suomi käyttää varaumia EU:ssa suunnilleen saman verran kuin muut maat. Suomi ei selvityksen mukaan pidä tarpeellisena ottaa käyttöön tai luokitella varaumia yleis-, tarkastelu-, odotus-, kieli- tai parlamenttivaraumiin. Näille jaotteluille ei Suomen mielestä ole todellisia perusteita, koska kyseessä eivät ole juridiset termit. Varauman syyn ja laajuuden pitäisi aina ilmetä sitä esitettäessä.

Parlamenttivarauma tulkitaan yleensä niin, että hallitus voi hyväksyä päätöksen, mutta odottaa vielä parlamentin käsittelyä. Yleensä jäsenmaat jättävät varaumia silloin, kun ne eivät ole valmiita hyväksymään käsiteltävää asiaa. Ne pitäisi tavallisesti esittää jo työryhmätasolla, mutta niitä voidaan esittää myös coreperissa tai ministerineuvostossa.

Jos millään EU-maalla ei ole varaumaa esitettävänä, voidaan päätös tehdä ns. A-kohtana, ilman keskustelua tai äänestystä ministerineuvostossa. Jos kyseessä on enemmistöpäätös, voidaan varaumalla lykätä päätöksentekoa jonkin matkaa, mutta puheenjohtaja voi halutessaan runnoa päätöksen läpi varaumista huolimatta, jos sen takana on tarpeeksi ääniä ja jäsenmaita.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat