Suomi pitänyt ainoana EU-maana liikenteen hiilidioksidipäästöt kurissa

Suomi on ainoa EU-maa, joka on saanut pidettyä liikenteen hiilidioksidipäästöt miltei vuoden 1990 tasolla, kuten sovittiin Kioton sopimuksessa. Muut EU-maat ovat antaneet liikenteen hiilidioksidipäästöjen kasvaa jopa 50 prosenttia ja päästönalennuksia on etsitty enemmänkin energiantuotannosta.

Arviot sisältyvät hankkeeseen, joka kuuluu Suomen Akatemian globaalimuutoksen tutkimusohjelmaan. Hankkeen mukaan vuosina 1978-1996 liikenteen hiilidioksidipäästöjen kehitys kulki käsikädessä bruttokansantuotteen nousun ja laskun kanssa. 1990-luvun laman jälkeen liikenteen hiilidioksidipäästöjen määrä ei yllättäen lähtenytkään nousuun kansantalouden kasvun mukana.

Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen tutkija Petri Tapio selittää ilmiötä näin: seurauksena tulonjaon muuttumisesta epätasaisemmaksi esimerkiksi auton hankinta jää monilla vain haaveeksi. Toisaalta ympäristöarvojen muuttumisella ja kaupungistumisella lienee vaikutusta autoilun kasvun hidastumiseen. Kolmanneksi joukkoliikennettä suosivammalla liikennepolitiikalla ja polttoaineen verotuksella on pienennetty hiilidioksidipäästöjä.

Tapion mielestä iImaston kannalta myös Kioton sopimuksen toteutuminen on hieman epäolennaista, koska kasvihuonekaasujen päästöjen leikkaaminen 5 prosentilla vuoden 1990 tasosta ei riitä ilmastomuutoksen pysäyttämiseen. Tapio esitti tutkimustaan Suomen Akatemian Iso C -hiilenkiertoseminaarissa, jopa päättyi torstaina Helsingissä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat