Suomi pienenee, kun rautatiet kohenee

Jos kaikki sujuu VR:n suunnitelmien mukaan, Tampereelle pääsee kolmen vuoden kuluttua Pendolino-junalla tunnissa ja kahdessatoista minuutissa Helsingistä.

Ratahallintokeskuksen tärkein hanke eli Helsinki-Hämeenlinna-Tampere -akselin rautateiden kunnostaminen on edennyt suunniteltua aikataulua nopeammin. Näillä näkymin Toijalan ja Keravan välinen osuus on valmis nopealle liikenteelle jo vuonna 1999.

Turkuun Pendolinolla junailee vuosituhannen vaihteessa pääkaupunkiseudulta puolessatoista tunnissa ja Pietariinkin kolmessa tunnissa viimeistään vuonna 2005, mikäli ratoja korjataan kiivaasti molemmin puolin, lupailee Valtion rautateiden henkilöliikennepäällikkö Markku Pesonen. Tavallisella pikajunalla matkojen pitäisi taittua puoli tuntia nykyistä nopeammin, kun rautatiet ovat kunnossa.

Pienten paikkakuntien yhteyksiä parantavista taajamajunista kaavaillaan myös 160 kilometriä tunnissa kiitäviä vauhtihirmuja. Nykyisin pikajunat taittavat kiskoja 120 kilometrin tuntinopeudella. Pendolinon huippunopeus on 220 kilometriä tunnissa. Turun ja Helsingin välisellä radalla sukkuloivilla kiitureilla uskaltaudutaan nykyisellään paikoittain 200 kilometrin tuntinopeuteen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat